DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 10 TEKNOLOGIER OCH 22 AFFÄRSK
ONCEPT FÖR FRAMTIDENS MARKNADSPLATS allra flesta är att de bygger på insamling och bearbetning av data. De gör, precis som beskrivet i tidigare avsnitt, butiken till alltmer av en teknikplattform. Utöver den rena e-handeln växer andra koncept fram som förnyar och ibland utmanar butiken. Listan på teknologier, affärskoncept och nya handelslösningar är lång och sträcker sig från inköp och logistik, till innovationer som förstärker köpupplevelsen i butik. Några har många år på nacken, andra är i sin linda. Men den gemensamma nämnaren för de Nedan finns en lista på teknologier och affärskoncept i dagligvaruhandelns framkant, och företeelser som är tongivande inom dagligvaruhandeln idag. S-kurvan används för att ordna dem efter mognadsgrad: från fenomen till vänster som det är oklart om de någonsin kommer att mogna, till mer mogna företeelser till höger. De riktigt mogna ligger högt uppe till höger i kartans ram. FÖRETEELSERS MOGNAD INOM DALIGVARUHANDELN TEKNOLOGI AFFÄRSKONCEPT DATORSYN SENSORISKA HYLLOR BLOCKKEDJETEKNIK RÖSTASSISTENTER FÖRSÄLJNING GENOM SOCIAL MEDIER RÅVARUPRODUKTION I BUTIK XR SJÄLVKÖRANDE FORDON ”METAVERSE” ”QUICK-COMMERCE” DARK STORES DIREKT TILL KONSUMENT DARK KITCHENS SKÅP FÖR LEVERANS OBEMANNDE BUTIKER LEVERANS IN I HEMMET FLEXIBLA/MODULÄRA BUTIKER DYNAMISK PRISSÄTTNING MINSKAD BUTIKSYTA MOBILA BUTIKER AUTOMATISKA LEVERANSER FENOMEN TILLVÄXT MOGEN BUTIKEN SOM HUBB RESTAURANG OCH ”FOOD HALLS” I BUTIK ROBOTISERADE LAGER REFILL POP UPS I BUTIK LÅGPRIS SJÄLVSCANNING DATADRIVEN LOGISTIK MATKASSE CLICK & COLLECT De flesta produkter, tjänster och lösningar följer S-kurvan i sin utveckling. Till en början är de fenomen för vilka det är osäkert hur utvecklingen kommer gå. De företeelser som når nästa fas växer och utvecklas sedan ofta snabbt en period, varpå tillväxten avtar och företeelsens form blir mer fast i den mogna fasen. I bilden har teknologier och affärskoncept i dagligvaruhandeln placerats ut på S-kurvan. 27 MOGNADSGRAD
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD