DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 8. RÖSTASSISTENTER Assistente
r som kan ge användaren service efter röstinstruktioner. Exempel: Amazons Alexa kan hjälpa till med bland annat inköpslistor och beställningar. Pizza-kedjan Dominos, US, har skapat en egen röstassistent, Dom, som hjälper kunderna att beställa mat. 9. XR Butiksupplevelser förstärks med virtuella element (AR) eller presenteras helt i en virtuell verklighet (VR). Exempel: Tiger Beer, Malaysia, har under 2020 och 2021 arrangerat en festival för gatumat som besöks helt i VR. Sedan kan besökaren beställa maten som visas till sitt hem. 10. SJÄLVKÖRANDE FORDON Självkörande fordon har möjlighet att förändra förutsättningarna för sista-milenleveranser. Exempel: Nuro, US, utvecklar en självkörande liten ”bil” som kan köra i 72 km/h och transportera motsvarande ungefär 24 matkassar. 14 fordon för sina leveranser. KFC, Shanghai, använder förarlösa 15 22 AFFÄRSKONCEPT FÖR FRAMTIDENS MARKNADSPLATS Affärslogiker eller nya – ofta teknikbaserade – lösningar som definierar hur en dagligvaruaktör bedriver sin affärsverksamhet. 1. LÅGPRIS Lågprissegmentet inom dagligvaruhandeln har vuxit snabbare än branschen i stort de senaste åren, och trenden förväntas fortsätta. 2. SJÄLVSCANNING Kunden scannar varor med utrustning som butiken tillhandahåller och betalar sedan i en kassa med självutcheckning. En idag väletablerad lösning. 3. MATKASSE Kunden får recept och matvaror i rätt mängd ihopplockade i en leverans. Levereras till hemmet eller hämtas upp. RÖSTER OM MATKASSEN Konsumentstudierna gjorda för rapporten visar att matkassen är uppskattad som outsourcad inspiration och handlingshjälp, men ofta avslutas prenumerationen efter ett tag av kostnadsskäl, bristande variation, skiftande råvarukvalitet eller för att kunden helt enkelt känner sig mätt på ny inspiration. Dessutom krävs att logistiken fungerar för att konsumenten ska vara nöjd. 4. CLICK & COLLECT Kunder lägger beställningar online och hämtar sedan leveranserna i butik, utanför butiken eller på ett leveransställe. 5. BUTIKEN SOM HUBB Dagligvarubutiken kan förstärka sin gravitationskraft genom att bli en hubb genom att samla fler tjänster runt sig och sikta på att bli en ”one-stop destination”. Exempel: Walmart Supercentre, US, samlar tjänster som apotek, optiker och bageri runt matbutiken. 6. RESTAURANG OCH ”FOOD HALLS” I BUTIK Butiker erbjuder kunder att äta eller köpa med tillagad mat i, eller i anslutning till, butiken. Exempel: Dom’s Kitchen & Market, US, erbjuder restauranglik upplevelse för såväl frukost som middag. Eataly, UK, erbjuder en matupplevelse med både inspiration och lärande. 29
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD