DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MA TB UTIK 2032 mer att ske under det kommand
e eller ens de kommande decennierna. Trots många nya alternativ har de största dagligvaruaktörerna i Sverige sammantaget ökat antalet butiker sedan 2018. Svensk Handel förutspår dock att antalet butiker sakta kommer att minska, men inte mer än med ca 4% mot 2030. Experterna pekar på beteendemässig tröghet som en bromsande faktor, men också på att såväl butikens funktionella som emotionella värden lär stå sig starka i konkurrensen. Sammantaget är bedömningen att det tar tid innan alternativen blir reella alternativ för de flesta kunder. EXPERTER SÄGER ATT DEN FYSISKA BUTIKEN KOMMER ATT FINNAS KVAR ”Vi räknar med att över 90% av all dagligvaruhandel fortfarande sker via fysiska kanaler 2030. Andelen kommer såklart variera på olika platser, men poängen är att butiken kommer fortsätta vara väldigt viktig, och att investera i butiken kommer vara fortsatt viktigt för att få till bra koncept och erbjudanden.” (Nick Miles, Senior Retail Analyst, Institute of Grocery Distribution, IGD) ”Kontinuitetsmodellen gäller nog här – att förändringar sällan sker stötvis. Det fortsätter vara långa trender snarare än diskontinuitet och disruption. Mat är också så basalt, och förmodligen är det en djup mänsklig njutning och en lyx i sig för många att bara få vandra runt bland en massa läckert presenterad mat.” (Magnus Kempe, Kairos Future) ”Jag tror ändå att butiken har ett ganska stort värde i att den bryter bulk nära kunden. Det är ganska effektivt på många sätt. Just med tanke på alla kylkedjor och hanteringskrav som finns för livsmedel. Det är inte effektivt med ”last mile” av råvaror till varje kund.” (Sara Rosengren, professor i marknadsföring, Handelshögskolan) ”De fysiska butikerna funkar som annonspelare till e-handeln. De är skyltfönster som hjälper kunder minnas dem för e-handel. För mig känns det som att den fysiska butiken nästan är den viktigaste drivkraften bakom e-handeln.” (Jens Nordfält, professor i management, University of Bath, forskare inom konsumentbeteende) Dagligvaruaktörerna har samma uppfattning och menar att även om e-handeln kommer öka, så är dagens butik en utifrån förutsättningarna väl optimerad lösning som kommer att stå stadigt ett bra tag till. Till sist visar konsumentintervjuerna att förändringen knappas kommer att drivas av konsumenter. Dagligvaruinköp är inte en vardagsplåga: Hela 92% uppger att de antingen är neutrala eller positiva till sin upplevelse att handla dagligvaror idag. 33
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD