DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 Vad förändringar tror du skul
le göra störst positiv skillnad i ditt vardagsliv. Topp 5 alternativ bland 22 möjliga. 1. Mer motion/träning (51%) 2. Mer umgänge och kvalitetstid med vänner (38%) 3. Mer/bättre sömn (37%) 4. Mer hälsosam mat och kost (32%) 5. Mer kontakt med naturen (32%) 6. Mer umgänge och kvalitetstid med min familj (30%) 7. Mer avkoppling/lugn och ro (28%) Data insamlad under de senaste åren visar att svenskar kopplar hälsa allt starkare till god sömn och frånvaro av stress, där just önskan om mindre stress är det som ökat mest de senaste tjugo åren. 27 Också förväntningarna på butiken knyts starkt till hälsa. På frågan om hur konsumenter vill känna sig när de handlar hamnar ”hälsosam, en känsla av att ta beslut som påverkar min hälsa positivt” på plats fyra och ”lugn, en känsla av avkoppling” på plats fem av elva alternativ. Nära fyra av tio säger att hälsa är något de verkligen vill känna när de handlar. Det finns med andra ord ett stort utrymme för butiker att guida och inspirera konsumenter till mer hälsosamma val. Hur kan Framtidens butik fånga upp dessa drivkrafter och sätta hälsa i fokus – bortom den hälsosamma maten? 2. RELATIONER ÄR DET BÄSTA TING Tätt sammanlänkat med hälsa är relationer. Forskning visar på vikten av grupptillhörighet för vår hälsa och undersökningar visar att våra mest minnesvärda upplevelser i väldigt stor utsträckning är tillsammans-upplevelser, sådant vi gjort tillsammans med andra. 28 29 I dagens samhälle där livet ofta präglas av en känsla av tidsbrist är det lätt att tro på påståendet att måltider inte längre är något vi intar tillsammans. Det mesta talar dock för att det är en myt. Måltiden i sig är för de flesta just ett tillfälle att dela inte bara bröd utan också tankar och erfarenheter. Att skapa kontakt. Datan i tabellen ovan visar att vid sidan av hälsa är det just mer tid för relationer – vänner och familj – som de flesta ser skulle göra störst positiv skillnad i vardagslivet. Det visar sig också att den förväntade nyttan av mer tid för relationer är oberoende av bostadsort, kön och ålder. Kanske är ett skäl till den starka önskan om mer vardagstid med nära och kära det enkla faktum att trenden går i motsatt riktning, vi spenderar allt mindre tid med vänner. 30 Sist men inte minst, inspiration från vänner banar ofta väg för nya beteenden: ”Grannen hade ju prövat matkasse och sedan fortsatt laga några recept därifrån, jag tyckte det verkade som ett kul sätt att få nya vardagsrätter på.” (Konsument om varför hen börjat med matkasse) Hur kan Framtidens butik hjälpa kunder till fler och djupare vardagsrelationer? 3. SPARA ÄR TILLBAKA Få har nog undgått FIRE-trenden (Financially Independent, Retire Early) och den stora passion för investeringar som framför allt många unga (män) ägnat sig åt de senaste åren. Målet är att bli ekonomiskt oberoende genom att tokspara under något decennium för att sedan kunna leva på ränta på ränta, möjligen i kombination med lite inkomster från sidointressen. 42
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD