DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 Men spartrenden är långt mer
omfattande än så, och handlar om mycket mer än ett målmedvetet och intensivt sparande och finansiella placeringar. För de flesta handlar den snarare om att vara ekonomisk, handla smart, ha koll och vara prismedveten. ”Jag har mina basvaror och så väljer jag protein och grönsaker efter vad som är i säsong eller på kampanj, kollar gärna prisnedsatta varor där man kan fynda. Recept kan jag bestämma i efterhand.” (Konsument om hur hen kostnadsoptimerar smart) Under senaste 20 åren syns tydligt hur yngre, och framförallt kvinnor, blivit betydligt mer sparorienterade och mindre slösaktiga. Samtidigt syns inga större förändringar vare sig bland yngre eller femtioplussare vad gäller vilja att betala extra för hållbarhet. Möjligen är det en tilltagande prismedvetenhet som fungerar som motvikt även i detta avseende – vi vill gärna göra miljöoch klimatsmarta val, men det får inte kosta mer. Femtioplussarna, och då framför allt kvinnorna, har dock blivit lite mer köpglada, kanske för att de helt enkelt har betydligt mer att röra sig med idag, jämfört med för 20 år sedan. PRIS OCH SPARA ALLT VIKTIGARE FÖR UNGA MÄN 18-29 MÄN 50+ Källa: SveSamFram (Kairos Futures löpande långtidsstudie, 2022) 2000 2000 2022 PRIS 2020 2022 2020 SPARA 2000 Koordinaterna motsvarar respektive grupps genomsnittliga svar på huruvida de instämmer med påståendena ”Jag köper hellre varor från ett företag som är miljövänligt, etiskt och tar sitt sociala ansvar även om varorna är dyrare” (x-axel) och ”Jag investerar och sparar hellre de pengar jag får över än gör av med dem på konsumtion” (y-axel) respektive. Data från Kairos Futures studie Svenskarna, samtiden framtiden 1955-2021. 2000 2020 2022 2022 HÅLLBARHET SLÖSA KVINNOR 18-29 KVINNOR 50+ 43
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD