DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 När svenskar i fritext får an
ge sina tre största intressen syns de senaste åren en tydlig ökning i andel som anger matrelaterade ämnen, från 12% till 18% under åren 20182021. Bland unga är det spontana intresset än större, hela 24% anger mat som ett av sina tre största intressen, jämfört med 13% år 2018. Det gör mat och matlagning till svenskarnas fjärde största intresse efter träning, familj och litteratur, där i varje fall de två första inte riktigt spelar i samma kategori. ”BLAND UNGA ÄR DET SPONTANA INTRESSET ÄN STÖRRE, HELA 24% ANGER MAT SOM ETT AV SINA TRE STÖRSTA INTRESSEN, JÄMFÖRT MED 13% ÅR 2018” MATLAGNINGSINTRESSET ÖKAR 37% 30% 17% 2001 2015 2022 Andel bland unga 18-29 år med ”Laga mat” som största eller mycket stort intresse. Data från Kairos Futures studie, Svenskarna, samtiden framtiden 1955-2021. Även i Kairos Futures långtidsstudier syns att andelen som anger att laga mat är ett ”stort intresse” eller ”mitt största intresse” har ökat: från 29% 1970 till 38% 2017. Det är också främst under 2000-talet som ökningen skett. Detta gäller också unga unga (18-30 år) där intresset mer än fördubblats från 17% 2001 till 35% 2017. Även intresset att äta gott har ökat kraftigt under samma period, från 46% år 1970 till 63% år 2017. Intresset att laga mat har också blivit allt mer jämlikt, vilket drivit upp försäljningen av den ”utrustning” som krävs för att utöva sin sport. Blickar vi tillbaka till 1970 var det bara 7% av männen som hade matlagning som intresse. 2017 var det 35%, att jämföra med kvinnornas 41%. I praktiken har hela det ökade matlagningsintresset sedan 1950-talet handlat om att männen gått från nästan totalt ointresse till ett lika stort intresse som kvinnorna. Utöver TV-program om matlagning och ett växande utbud av intressanta råvaror, kryddor och tillbehör i dagligvarubutikerna, är ”I PRAKTIKEN HAR HELA DET ÖKADE MATLAGNINGSINTRESSET SEDAN 1950-TALET HANDLAT OM ATT MÄNNEN GÅTT FRÅN NÄSTAN TOTALT OINTRESSE TILL ETT LIKA STORT INTRESSE SOM KVINNORNA” tillgängligheten till bra tips och instruktioner en bidragande faktor. Det blir så mycket enklare att laga den där maten man aldrig 45
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD