DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 testat med en bra instruktion
svideo på till exempel Youtube. Givet att de senaste decenniernas köpkraftsökning fortsätter, i kombination med en ökad bredd i preferenser talar det mesta för att matlagningstrenden kommer att fortsätta att växa i bredd och djup under många år än, och nå även dem som ännu inte hittat sin egen matlust och inspiration i köket. Hur ska Framtidens butiker dra full fördel av det ökade matintresset och den mediala matexplosionen på nätet? 5. HANDLA ÄR TOPPEN! Många svenskar tycker om att handla dagligvaror. Hela 42% ser det snarare som en positiv del av vardagen varav 7% som mycket positivt. ”DEMOGRAFISKT ÄR DESSA DAGLIGVARUÄLSKARE LIKA BEFOLKNINGEN I STORT – ÖVER GENERATIONER, GEOGRAFI, KÖNS- OCH UTBILDNINGSGRÄNSER” Vilka är det då som älskar att handla dagligvaror? För det första är det inte online-shopparna. De är de personer som älskar sin butik, som ser den som en oas, ett ställe att förkovra sin matpassion och en plats som är viktig i identitetsbyggandet. De utmärker sig främst genom att: 8% Negativt Neutralt Positivt Andel svar på frågan ”Generellt sett, hur skulle du beskriva din upplevelse av att handla dagligvaror?” på skala 1-7 där där 1 = Mycket negativ del av min vardag, 4 = Varken negativ eller positiv del av min vardag och 7 = Mycket positiv del av min vardag svarat 1-3 (Negativ), 4 (Neutralt) och 5-7 (Positivt) respektive. • De ser butiksbesöket som ett tillfälle att få egentid • De anser att hur och var de handlar sina dagligvaror är viktigt för dem, att det säger mycket om vem man är som person • Mat är en av deras största passioner DE ALLRA FLESTA SER INHANDLING AV DAGLIGVAROR SOM EN NEUTRAL ELLER POSITIV DEL AV VARDAGEN. Generellt sett, hur skulle du beskriva din upplevelse av att handla dagligvaror? 50% 42% 46
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD