DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MA TB UTIK 2032 Rapportens inledande del kons
taterade att butiken i grunden är en funktionell lösning, men att den också levererar upplevelser och emotionella värden. Vi har nu också förstått värdet för butiken att bygga relation och att genomsyras av en genuin personlighet, en själ, något som konsumenterna kan relatera till. Insikterna kan sammanfattas i modellen nedan – en värdepyramid för dagligvarubutikens erbjudande. Hur kan Framtidens butik komma till liv och väcka engagemang genom att bygga in än mer själ i sin verksamhet? VÄRDEPYRAMID FÖR DAGLIGVARUBUTIKENS ERBJUDANDE BESJÄLAD PERSONLIGHET RELATION (”Hänga”) FUNKTION (Måste) EMOTION (Lust) FUNDAMENTA (Grunden) 10. KUNSKAP SLÅR ALLT Det verkar som att kunskap i butik är en faktor som kan förhöja butiksupplevelsen och som är viktigt vid val av produkt. Som illustreras i tabell X kännetecknas den riktigt bra butiken kännetecknas av ”kunnig personal”. Det kommer på tredje plats i önskelistan för en bra butik, efter ”välorganiserat” och ”utbud av närproducerat”. ”Tycker om att gå i charken och handla över disk, kunna prata med personalen där om den är kunnig om varorna.” (Sagt av konsument i djupintervju) en nyckel för att leverera på alla värdena i pyramiden. Men för många av framtidens butiker kommer det att bli det viktigt att utveckla nya sätt att leverera flera av de kundvärden som kunnig personal står för. Till exempel, hur ska det gå till i en obemannad butik? Skulle butiken kunna vara uppkopplad till ett informationscenter från vilket det går att rådfråga matexperter via en videolänk? Kan röstassistenter vara ett alternativ för att guida kunden i butiken? Troligen är det så att kunnig personal verkligen kan lyfta butiksupplevelsen. Kunnig och engagerad personal är förutsättningen för att kunna svara upp mot kundernas krav, köpa in rätt varor, bygga inspirerande exponeringar, hålla manuella disken i topptrim och svara på de frågor som dyker upp. Relaterat till Värdepyramiden för dagligvarubutikens erbjudande så är kunnig personal Dessutom, att driva butik ställer allt högre krav såväl på dagligvaruhandeln som medarbetare. Butiken måste ta hänsyn till en ökande mängd parametrar, från hållbarhet till e-handel och tjänster. Därmed blir det allt svårare att leva på gamla segrar, butiken måste ständigt ligga i framkant, ta till sig det senaste och tänka till kring hur det kan tilllämpas i vardagen. Kort sagt, vara kunnig. Hur kan Framtidens butik ständigt hålla sig i framkant för att möta nya krav från kunder och omvärld? 51
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD