DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING DIN MA TB UTIK 20
32 SAMMANFATTNING MATBUTIKEN I EN NY TID Tre stora skiften inom teknik och omvärld idag formar den arena som framtidens matbutik kommer att agera på. 1. Tekniken: Information är den nya ekonomiska motorn Det är allt mer nätverksbaserad informationsförädling som driver värdeskapande. 2. Hållbarheten: Hållbarhet och cirkulära processer är ledstjärnan Alla våra system behöver ställas om för att fungera i samklang med jordens ekologi. 3. Demografin: Ökande skillnader mellan platser och preferenser I Sverige växer skillnaderna i förutsättningar för att driva butik på olika platser, även kostpreferenser och matintressen blir allt mer mångfaldiga. Framtidens butik möter utvecklingen i omvärlden genom att… • …vara en teknik- och informationsplattform i ständig utveckling. • …inkludera hela värdekedjan i hållbarhetsarbetet. • …vara djupt anpassad till sin lokala kontext, i både service och utbud. PÅ DEN NYA MARKNADSPLATSEN: FRÅN NOD TILL ELASTISK AFFÄR Dagens dagligvarukund har många, och växande alternativ till den traditionella butiken. E-handelsbutiker, matkassar, REKO-ringar, supersnabba leveranser från dark stores och obemannade butiker är några exempel. Den fysiska butiken är därmed inte längre den självklara noden där utbud och efterfrågan möts. Framtidens butik tar sig an utvecklingen genom att bli mer elastisk och förlänga sitt erbjudande enligt samma logiker som den utmanas av. I rapporten presenteras tio teknologier och 22 affärskoncept som troligen kommer att vara del av att bygga framtidens elastiska butik. MATBUTIKEN OCH KONSUMENTERNA Vad har framtidens konsumenter för behov och preferenser när det kommer till mat, måltid och butiksupplevelse? VARDAGSEFFEKTIVITET ÄR GRUNDEN Konsumenter vill känna sig effektiva och planerade när de handlar. Konsumenters röster i rapportens undersökningar talar sitt tydliga språk. Till exempel är ”Effektiv, en känsla av att det jag gör går smidigt och snabbt” den känsla som flest konsumenter (54%) vill uppleva när de handlar dagligvaror. KONSUMENTER VILL HA MER FOKUS PÅ HÄLSA I LIVET När konsumenter tillfrågas vilka förändringar som skulle göra störst positiv skillnad i deras vardagsliv så handlar tre av topp fyra (av 22) om hälsa: 1. Mer motion/träning (51%), 2. Mer umgänge och kvalitetstid med vänner (38%), 3. Mer/bättre sömn (37%), 4. Mer hälsosam mat och kost (32%). BUTIKER SKA HA ”SJÄL” OCH GÖRA SKILLNAD LOKALT Konsumenter värdesätter att butiken tar en aktiv roll i att påverka sitt närområde. Till exempel förväntar sig drygt 40% av konsumenterna att dagligvarubutiken ska engagera sig i lokalsamhället inom ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Dessutom uppskattar de när butiken drivs av personer som sätter sin egen prägel på den. FRAMTIDENS BUTIK ÄR PROFFS PÅ PRIS Lågprissegmentet växer snabbare än dag6
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD