DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MA TB UTIK 2032 BUTIKEN GENOM LIVET De fyra k
onsumentgrupperna är som beskrivet relativt jämnt spridda över landet, generationer och utbildningsgrupper. Men profilerna säger inte allt, det finns fortsatt skillnader mellan människor i olika åldrar, några knutna till ålder och livsfas, andra är mer genuina generationsskillnader som beror på att grundläggande värderingar och livshållning är något som formas under uppväxten. Så vilka är de då de stora skillnaderna mellan åldersgrupper? En faktor som varierar genom livet är helt naturligt hur personer ser på det som ”skulle göra störst positiv skillnad i vardagslivet”. I alla åldersgrupper ligger önskan om mer hälsosam mat och kost högt, men viktigast är det för de yngsta där 40% tror att det skulle göra stor positiv skillnad i vardagen. Det är också de yngsta, Generation Z, som främst längtar efter mer rutiner och bättre planering. I de sena 20-åren vinner sakta längtan efter mer avkoppling, lugn och ro terräng och är sedan det dominerande temat under ”ansvarsåren” med barn och familj. Längtan efter mer egentid når helt naturligt sin topp under dessa år. I samband med pension sjunker längtan efter mer avkoppling som en sten, liksom behovet av mer egentid. Hälsosam mat och kost ligger nu i topp tillsammans med mer trygghet och säkerhet, även om äldre inte känner särskilt mycket större behov av det än andra. Guldkant och vardagslyx liksom mer kultur och nöjen i vardagen är områden där skillnaderna mellan olika åldersgrupper, något överraskande, är minimala. Runt 20% respektive 25% önskar mer av de två sakerna. GENERATION Z OCH BUTIKEN Dagens unga är morgondagens kunder och därför särskilt viktiga att både förstå och kunna bemöta. Inte minst eftersom de vanor de bildar i unga år med stor sannolikhet kommer att följa dem genom livet, om än inte helt så till en hög grad. De unga som ännu inte hunnit bilda djupgående vanor är i första hand de som precis står på tröskeln mellan tonårstid och den första frihetstiden. Det är idag Generation Z, födda 1995-2005. För att göra bilden tydlig jämförs Gen Z här i 55-plussarna, Babyboomers (födda 1945-64). I många fall utgör dessa grupper ytterligheterna på en skala med övriga åldersgrupper däremellan. UNGA ÄR MER INTRESSERADE AV ONLINEALTERATIV Två av tre (62%) i Gen Z säger att de skulle vilja använda e-handel och/eller obemannade butiker mer, jämfört med drygt var fjärde (28%) Babyboomer. Samtidigt vill närmare fyra av tio (39%) unga handla mer på nätet med hemleverans än vad de gör idag. Det är betydligt fler än bland de äldre, där 15 % säger samma sak. UNGA LÄNGTAR EFTER RUTINER OCH BÄTTRE PLANERING I STÖRRE UTSTRÄCKNING ÄN ÄLDRE. Som beskrivet utmärker sig de yngsta konsumenterna i övre tonåren och de tidiga 20-åren mest i att de vill få bättre ordning i livet, var tredje (33%) säger att mer rutiner och bättre planering skulle göra positiv skillnad i deras liv. Bland Boomers är det bara en av tjugo (5%) som har behov av det. Även när det kommer till de rena inköpen är behovet av planering betydligt större bland de unga. Fyra av tio (40%) instämmer i jag öns72
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD