DIN MATBUTIK 2032 1
DIN MATBUTIK 2032 INNEHÅLLSFÖRTECKNING
DIN MATBUTIK 2032 FÖRORD
DIN MATBUTIK 2032 SAMMANFATTNING
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I HISTORIENS LJUS
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN I EN NY TID
DIN MATBUTIK 2032 BUTIKEN OCH KONSUMENTERNA
DIN MATBUTIK 2032 SVERIGES FYRA KONSUMENTPROFILER
DIN MATBUTIK 2032 FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR FRAMTIDENS
BUTIK
DIN MATBUTIK 2032 MODELLBUTIKER FÖR FRAMTIDEN ÅR 2
032
DIN MA TB UTIK 2032 VARDAGSSMEDENS BUTIK 2032 Den
här butiken kompromissar inte med sina viktigaste kundvärden – smidighet, trygghet och sparsamhet. Innan du kommer till butiken får du både inspiration och planeringsstöd av effektiva automatiserade digitala tjänster. Väl i butiken är miljön dessutom behaglig och stressfri. UR KUNDENS ÖGON: Det är söndag förmiddag, och du är på väg för att göra veckans inköp. Medan du trampar på elcykeln tänker du att ”Veckoplaneraren” verkligen är en smart och smidig app. Det är lätt att hitta maträtter som passar familjens preferenser exakt. Eftersom användarna av appen är aktiva med att poängsätta och kommentera så det är lätt att få information som bekräftats av många andra. Även om det ofta blir någon av familjens paraddrätter, så måste du erkänna att Veckoplanerarens rekommendations-funktion är riktigt vass och gör det enkelt att prova nytt. Genom att den har koll på allergier och specialkost samtidigt som familjens medlemmar ofta går in i appen och utvärderar de rätter ni lagar, vet Veckoplaneraren vad ni gillar och kan till och med föreslå och skapa helt nya rätter skräddarsydda utifrån familjens önskemål. Förra veckan rekommenderade den fyra rätter med kampanjvaror som passade familjens smak perfekt, en hade den skapat själv. Det är så skönt att slippa tänka och ändå vara trygg med att valen blir både ekonomiska och anpassade efter dina preferenser. När måltidsvalen väl är gjorda, av dig eller appens autofunktion, hamnar alla ingredienser som inte finns hemma automatiskt i inköpslistan. För andra förbrukningsvaror finns en superbra checklista, och en påminnelsefunktion som är läskigt träffsäker. Tandkräm och diskmedel hade inte räckt en vecka till så det var tur att det dök upp som förslag idag. Så himla smidigt att få förslag, men samtidigt tryggt att få godkänna dem själv. Via appen får du dessutom en bra uppfattning om hur mycket inköpen kommer kosta. Den här veckan kändes lite dyr, men med bara några klick kunde appen föreslå varor som kunde kan bytas ut mot billigare alternativ – toppen! Innan du går in i matbutiken styr du cykeln mot servicestället som ligger just intill. Det är något med växeln som skulle behöva ses över. Ungefär 20 minuter uppskattar personalen att det ska ta att laga cykeln. Och absolut, de ser till att ladda batteriet under tiden. Det passar fint att handla så länge. Det är lugnt i den stora entréen. Ja, generellt är miljön i den här butiken väldigt rofylld. Du tar ett djupt andetag och landar in i stämningen. Pulsen saktar ner och du går in i butiken där en butiksmedarbetare i full färd med att arrangera om tomatmontern tittar upp hälsar med ett vänligt ”hej”. Ljussättningen är smakfullt dämpad med extra ljus bara där det behövs, färgerna på inredningen är mjuka och alla ytor är matta. Känslan är vardagligt behaglig. ”13-15 minuter” anger displayen när den räknat ut det bästa varvet du ska gå för att få med allt på din inköpslista. Kundvagnen rullar tyst och mjukt mellan hyllorna när du navigerar mot första anhalten. Du plockar en påse med morötter och ser på displayen hur den registreras automatiskt när du lägger den i vagnen. 14 minuter senare passerar du spärrarna för att gå ut ur butiken, och ler mot platsen där du vet att det sitter en kamera som identifierar dig. Kort därefter känner du mobilen vibrera i fickan – betalningen har gått igenom. 82
DIN MATBUTIK 2032 REFERENSER
DIN MATBUTIK 2032 METOD