STT 1
OMMUN AKTUE ANEMO K LL INFOR MATION FRÅN TR Här f
ortsätter vi vår presentation av årsredovisningen 2014. Ni har redan kunnat ta del av tre av våra fyra prioriterade mål. Här följer vi upp med ett mål till som är prioriterat i Tranemo kommun samt tre ekonomiska resultatmål. 3 ekonomiska resultatmål Kommunens ekonomiska resultat ska motsvara 1,9% av skatter och utjämning Målet är 11 mkr för 2014, utfallet blev 14,5 mkr, målet är uppfyllt. Målet beräknas som 1,9% på skatte intäkter och kommunal utjämning. Kommunens soliditet ska behållas på dagens nivå Målet är satt till att soliditeten ska uppgå till minst 17 %. Utfall per 2014-12-31 är 17,2 %. Målet är uppfyllt. Soliditet är kommunens egna kapital i förhållande till samtliga tillgångar. Soliditetsmålet ska avspegla kommunens betalningsförmåga på lång sikt. Det egna kapitalet är kommunens samlade resultat under årens lopp. En soliditet på 17 % innebär 170 tkr i samlade vinstmedel och 830 tkr i skulder om totala tillgångarna är 1 mkr. Kommunens investeringar 2014 blev 50,7 mkr. Kommunens kassafl öde blev 48,2 mkr. Självfi nansieringsgraden blev därmed 95 %, ska vara 100 % för att målet ska vara uppfyllt. Med kassafl öde menas kommunens kostnad för avskrivningar + det ekonomiska resultatet. Detta blir tillsammans 48,2 mkr. Om kommunen över tid inte kan fi nansiera sina investeringar med egna medel måste upplåning ske och då ökar kommunens låneskuld. Invånare som kommer i kontakt med kommunen ska uppleva att hon/han får ett gott bemötande och en god service Sammanfattande måluppfyllelse Vi har bra resultat i servicemätningen på tillgänglighet, bemötande, bra service, snabb och korrekt handläggning och årets resultat visar på att vi blivit bättre på telefonsvar och något sämre på bemötande. Våra målvärden är satt till hundraprocentig måluppfyllelse och det är en av förklaringarna till att målet endast delvis är uppnått. Samtliga verksamheter jobbar med målet och resultaten på verksamhetsnivå är överlag mycket goda.( 69 % av sektionernas konkretiserade mål är uppnådda och 31 % är delvis uppnådda). Resultaten från servicemätningen skiftar inom våra verksamheter. Sammanfattande analys Våra resultat från servicemätningen när det gäller intresse, engagemang och bemötande är höga. Möjligheten att komma i kontakt med handläggare har förbättrats och vi ligger i nivå med likvärdiga kommuner, men fortfarande för lågt resultat för att vi ska vara nöjda. Tillgängligheten är dock fortsatt begränsad i organisationen eftersom fl ertalet medarbetare har begränsade möjligheter att vara tillgängliga per telefon. Då vi är en liten kommun så är vi sårbara eftersom resultaten beror till stor del på om rätt handläggare är tillgänglig. Åtgärder för fortsatt utveckling Lära av våra egna goda exempel så att samtliga verksamheter når goda resultat inom tillgänglighet via mail och telefon. Vi behöver fortsätta arbetet med att förbättra våra mail- och telefon rutiner så att invånarna kan få svar på fl ertalet frågor även om inte ”rätt” handläggare fi nns tillgänglig. Andelen som får svar på enkel fråga via epost inom två arbetsdagar Andel som får direkt svar på en enkel fråga vid kontakt med kommunen via telefon Andel som upplever att de får ett gott bemötande när de via telefon ställt en fråga KOMMER DELVIS UPPFYLLAS/ ÄR DELVIS UPPFYLLD WWW.TRANEMO.SE • KOMMUN@TRANEMO.SE • 0325-57 60 00 • TRANEMO KOMMUN • @TRANEMOKOMMUN