STT 1
10 Runt Åsunden - bilaga som medföljer STT Vecka
22 onsdag 27 maj 2015 HERRGÅRDEN HOFSNÄS Öl som väcker intresse för Hofsnäs som utfl yktsmål HOFNÄS Anna-Lenas lätt a kyss, Grevens starka och Hildas krutöl. Sådant öl kan man dricka till maten på Hofsnäs Herrgård i sommar. Ida Equitz på Hofsnäs fortsätt er utveckla herrgårdens matfokus tillsammans med Tomas Sjögren på Marbäcksöl. Marbäcks öl har serverats på Hofsnäs tidigare. – Allt oftare får vi frågan om närproducerad mat och då vill man även ha drycken från trakten, säger Ida Equitz, på Hofsnäs Herrgård. De senaste åren har antalet microbryggerier ökat, och intresset för lokalbryggt öl tagit fart. Marbäcks öl är enda microbryggeriet i Ulricehamns kommun. De producerar 50 000 fl askor om året, med säregna etikett er och under färgstarka namn. ”Vi hoppas att det här ger mer än det som är i fl askan.” IDA EQUITZ te öl var gott . Vi har nog provat oss igenom 600 sorter. Tomas började brygga eget öl. När han fi ck in sitt öl i Systembolagets sortiment var stenen i rullning. Det fi nns många typer av öl och olika smaker. – Man kan tillsätt a olika typer av maltsorter för att få ölet mörkt, ljust, eller rökigt. Tomas gör sitt öl av kornmalt från Finland. – Man kan brygga på alla sädesslag men korn är bäst, säger han. Öl har så mycket smaker, mycket man kan göra med det. Samarbetet började med ”Hofsnäs Herrgårdsöl” förra året. Sedan har det fördjupats med betydligt fl er sorter. – Vi deltog båda på Boråsmässan Smaka på Åhaga, och började prata, säger Ida Equitz. Hofsnäs Herrgårdsöl gick bra även i Hofsnäs lilla saluhall, och Ida ville gärna utveckla fl er produkter för att matintresserade ska få upp ögonen. – Vi har redan vår egen hamburgare och i sommar även bratwurst, säger hon. Tomas Sjögrens intresse för öl startade för ett tiotal år sedan. – Jag och en kompis brukade bada bastu ihop, och tyckHan tycker det är synd att människor ofta köper samma öl varje gång. Nu har ölsorterna på Hofsnäs namn som ”Hövits dunkla”, efter Gustav Vasas hövitsman Severin Kiijl. ”Anna Lenas lätt a kyss”, efter en piga i mitt en av 1800-talet som fortfarande sägs spöka här. Grevens starka, efter Sigge Alexis Sparre med ätt - lingar fortfarande i bygden. – Och Hildas krutöl, efter Hilda Westberg, den sista privata ägaren till Hofsnäs innan Borås stad köpte området. Tomas intresse för att hålla ölprovningar är ytt erligare en grund för samarbete. – Vi söker fl er aktiviteter förutom friluftslivet för konNärproducerat öl till maten, med fantasieggande namn från Hofsnäs historia. Ida Equitz fortsätt er sätt a fokus på närproducerade råvaror på Hofsnäs Herrgård, i ett samarbete med Tomas Sjögren på Marbäcks öl. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG ferensgäster och grupper som äter middag här, säger Ida Equitz. Historiska vandringar både med och utan mat har de redan startat, med ölen har de byggt vidare på personerna som guiden berätt ar om. – Vi hoppas det här ger mer än det som är i fl askan, att det väcker intresse för Hofsnäs som utfl yktsmål. ANN SOFIE WAHLBERG annsofi e@stthuset.com Marbäcks öl Ann-Lena var piga på Hofsnäs i mitt en av 1800-talet. Hon sägs fortfarande spöka på herrgården. Startade: För 2,5 år sedan. Verksamhet: Vid sidan av företaget Sjögrens kök, med catering och matlagningsgrupper, tillverkar de öl under företagsnamnet Marbäcks öl. Ölsorter: Fem sorters öl i Systembolagets beställningssortiment, Kapten Olle, Smeakalle, Västgötaknallen, Löjtnant Malcolm och RaskaMinas kaffestout. Släpper ytterligare ett i juni. Ägare: Tomas Sjögren tillsammans med sonen Andreas. Lokaler: Tomas drev åkeri tidigare, som han sålde för fyra år sedan. De två företagen håller till i åkeriets gamla lokaler. Ingredienser: I ett helmaltsöl ingår kornmalt, humle, jäst och vatten. Tillverkningstid: Det tar en dag att brygga öl, men en månad innan fl askan är klar för försäljning. Lyckad satsning på saluhall HOFSNÄS Förra året öppnade Hofsnäs Herrgård även Lilla saluhallen. I år fortsätter krögarna på Hofsnäs att utveckla den verksamheten. Hur gick det för saluhallen första sommaren? – Det är alltid osäkert om det är rätt tidpunkt att satsa på något. Vi planerade saluhallen ett par år i förväg. Lokalproducerat har varit i ropet länge, men man vet inte när explosionen ska komma. Jag tror vi var rätt i tiden och det har gått över förväntan. Vi har även fått mer att göra i restaurangen när vädret är sämre, vilket var precis den eff ekt vi ville ha, att man kommer hit för maten inte bara för att sola och fi ka. Saluhall, inte gårdsbutik? – Gårdsbutiker kan vara av varierande kvalitet. Med saluhall i namnet ville vi visa att vi ville något mer, inte bara ha en hylla med sylt. Vad har saluhallen för inriktning? – Vårt mott o är svenskproducerat och så mycket som möjligt lokalt, från inom en radie av 30-40 mil. Hälften av våra varor är närnärmare ifrån. Vi vill ha småskaligt mathantverk av människor som brinner för det de gör. Hur hitt ar ni leverantörer? – Vi har ett bra samarbete med föreningen Lokalproducerat i Väst. Vi är glada att vi lät planerna på saluhall ta tid, för vi har hittat många bra producenter. I sommar har vi 10-12 nya. Vi har också ett nytt långbord i saluhallen så bokade större grupper ska kunna äta en tapastallrik. Hur fungerar det för kunder att köpa varor som ska hållas kylda? – Vi säljer också kylväskor, men producerade, och kommer ännu många är från närområdet, återkommande kunder som vet vad de ska ha. Det är roligt! Tanken är att man ska kunna köpa varor här till en hel måltid. Men alla matvaror är paketerade. Vi får inte ha en öppen delikatessdisk i en så rustik lokal. Danne, Hofsnäs Herrgård och Lilla saluhall. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG Ida Equitz driver tillsammans med maken Ja, hur mycket betyder lokalen? – Det är ett sädesmagasin från 1761. Det fi nns bara 50 sådana så gamla bevarade i Sverige. Det är K-märkt vilket ger begränsningar hur man får renovera. ANN SOFIE WAHLBERG Några frågor