Lika bra, men bra olika 1
TEST Inne i bilen upplever man i Mercedes att m
an sitter längre in i bilen. Det ger en mer distanserad körkänsla. Man har inte samma omedelbara koll på bilens placering på vägen. Däcktrycket justeras så det är lika på alla tre bilar. Däcktrycket spelar stor roll för hur bilen upplevs på vägen och bör alltid anpassas efter bilens faktiska vikt. Många väljer att pumpa i 5,0 – 5,5 kg. Men det är alltid för mycket och gör färden stötig och försämrar greppet. Våra bilar vägde alla 5 000 kg under testet. Framaxlarna var belastade till sin maximalt tillåtna vikt. Vi körde på 4,2 kg fram, 4,2 kg på främre bakaxel, 4,0 på bakre bakaxel. Ligger i linje med vad respektive däcktillverkare rekommenderar för de axelvikter vi körde med. 2019 präglades av två nyheter. Mercedes framhjulsdrivna Sprinter och Fiats nioväxlade automatlåda. I detta test synar vi dem båda i en duell. För att få en extra referens kastar vi in Fiats förra automatlåda, den robotväxlade Comfort-Matic. Vårt test består av tre dueller. 1: Växellådorna 2: Chassierna 3: Körkänslan Frågorna vi söker svar på är: Ska man välja Fiat eller Mercedes? Är det värt att byta husbil för att få Fiats nya växellåda? AV STEFAN JANELD T estet sker hos Kabe i Tenhult, de erbjuder identiska bilar på antingen Fiat eller Mercedes. Alla är lastade till 5 ton inklusive förare och passagerare. Vikterna – 115 ah batterier – är utplacerade så att ingen axel är överlastad. Ringtrycken i bilarna är identiska – 4,2 kg fram, 4,2 kg på främre bakaxel, 4,0 på bakre bakaxel. De båda helintegrerade bilarna är i stort sett identiska. Det skiljer 10 cm i axelavstånd då Mercedes drivhuvud har hjulen längre fram än Fiat. Man kunde tänka sig att det skulle påverka svängradien till Fiats fördel. Men eftersom Mercedes framhjul kan vinklas lite mer blir radien densamma. 12,46 meter för MB, 12,40 meter för Fiat. Motorerna är jämnstarka. Den halvintegrerade bilen har Fiats nya automatlåda och det betyder att man tar ut 50 Nm extra i vridmoment mot när motorn var kopplad till den gamla robotväxlade lådan eller om du väljer en manuell. Dessa 50 Nm finns tillgängliga under ett snävt varvtalsintervall och i normal körning upplevdes ingen skillnad. Lådorna Jag har tidigare kört Fiats nya automatlåda i skåpbilar. En fantastisk upplevelse. Men det visar sig att det är stor skillnad på hur lådan agerar i en olastad skåpbil och i en fem ton 58 HUSBILEN 3/20