Lika bra, men bra olika 1
Med bilarna parkerade bredvid varandra kan vi s
e att bilen på Mercedes har en mer upprätt vindruta. ” Mycket av Fiats stabila uppträdande i kurvor kan tillskrivas AL-KO ACS fjäderben." Jag tycker upplever. I jämn fart, 80 km/h, mäter vi 88dB i Fiat och 86 dB i Mercedes. Ska man förklara skillnaden i väguppträdande så rullar Mercedes med mer pondus, bjuder en lugnare körupplevelse. Men är inte lika stadig. Man drar instinktivt ner farten i kurvorna. Fiat känns lättare på foten, rinner fram i kurvorna. Men färden är inte lika värdig. Mercedes är herrklubb med mahognypaneler och skinnfåtöljer. Fiat är ungdomsgård med graffitti på väggarna. Här beror det på tycke och smak vilket chassi som föredras. Vill du ha maximal kontroll vinner Fiat, om du prioriterar komfort vinner Mercedes. Körkänsla Hur man upplever det att köra en husbil beror väldigt mycket på förarmiljön. I halvintegrerade husbilar är det alltid en bra körkänsla. Originalhytterna från Fiat och Mercedes ger god överblick och man får en omedelbar känsla för bilens placering på vägen. I helintegrerade husbilar är det en annan femma. Här skiljer det mycket mellan olika tillverkare. I Fiatbaserade Crown känns vindrutan djupare nerdragen, eller så sitter man lite högre. Vindrutan är också mer bakåtlutad. Det gör att man känner att man sitter nära rutan och har god koll på var man har fronten. I Mercedesbaserade Imperial är vindrutan mer upprätt och inte särskilt djupt nerdragen i underkant. Känslan är att man sitter längre in i bilen. Längre från vägen. Det kräver mer tillvänjning innan man har känsla för bilens placering. Fiats halvintegrerade vinner denna rond med bred marginal. På andra plats Fiat helintegrerad. Observera att en Fiatbaserad helintegrerad husbil från en annan tillverkare kan ge en helt annan körupplevelse. Provkör därför alltid! I så här pass tunga husbilar är det i princip dött lopp mellan Fiat och Mercedes nioväxlade växellådor. Båda växlar utan att man märker det. Accelerationen är helt linjär i båda bilarna. Att raka fyror på dryga två liters slagvolym mäktar med att dra upp fem ton för en brant backe utan att man behöver pruta på farten är imponerande. Om lådorna upplevs som likvärdiga är det större skillnad mellan väguppträdandet och körkänslan. Här är det upp till tycke och smak. Vill du ha en bil med mer direkt vägkänsla, mer kontroll och kan leva med ett högre vägljud och lite stötigare färd på ojämnt underlag. Då är det Fiat du ska sikta på. Om du istället vill ha en mjukare chassisättning, som sväljer ojämnheter, ger mindre vägljud och kan leva med att du håller igen i kurvorna eftersom bilen kränger lite. Då är det Mercedes som är valet. Vill du ha en Fiat men med mer komfort är det en god idé att välja luftfjädring bak, eftermonterad eller som tillval på ny husbil. Men behåll ACS fjäderbenen fram. Min favorit? För min del blir det Mercedes. Jag är en komfortbilist som uppskattar mjuka chassin som förlåter en sämre väg. Den pondus Mercedes chassi förmedlar är svår att stå emot. Men det är inte med stor marginal. En annan anledning att välja Mercedes är den modernare förarmiljön. Fiats förarmiljö firar 14 år i år och det märks. Den känns gammal. HUSBILEN 3/20 61