Läs tillsammans 1
Läs högt tillsammans med barnen Högläsningen är d
en allra första läsningen som barn kommer i kontakt med. Den kan uppmärksamma barnen på glädjen och lusten i att läsa och ge barngruppen på förskolan gemensamma upplevelser. Högläsning stimulerar fantasi och tanke och den ger möjlighet att undersöka olika känslor. Den kan leda till att nya ord används, att nya lekar leks och att nya berättelser berättas. Med engagerande vuxna, och i samtal med andra barn, kan böcker och muntliga berättelser dessutom bidra till att barnet lär känna sig själv, sina kamrater och sin omvärld. Högläsningen kan skapa ett lugn både för den som läser och för den som lyssnar – men den ger så mycket mer. Att läsa med barnen är dessutom en aktivitet med ett pedagogiskt innehåll och behöver därför ägnas tid och tanke: Varför ska en viss bok läsas? På vilket sätt? Hur kan vi skapa läsupplevelser för de allra yngsta barnen? Dessa är exempel på frågor som blir viktiga när högläsning är en del av undervisningen. En aktiv läsning sker tillsammans med barnen, inte bara för barnen, och vuxna har en betydelsefull uppgift i att ställa frågor och bjuda in barnen till att reagera på text och bild under lekfulla former. Förskolan spelar här en viktig roll! 8