Läs tillsammans 1
Samtala om text och bild Möjligheter till samspel
och samtal med andra är grundläggande för barnens språkutveckling och lärande. Samtal om det lästa ger barnen gemensamma upplevelser och referenser även om barnen har olika bakgrund, läserfarenheter och språkutveckling. När barnen får en inbjudan att vara delaktiga i samtal före, under och efter läsningen blir det också enklare för dem att förstå innehållet i böckerna. Lyssna därför in och uppmärksamma alla barns röster och frågor. Uppmuntra reaktioner, tankar och eget berättande! • Läs boken själva först och fundera på hur ett samtal med barnen kan läggas upp utifrån bokens innehåll. • Bygg upp en förförståelse genom att prata med barnen om omslaget eller göra en bildpromenad där ni tittar på, och pratar om, bilderna innan ni läser texten. • Skapa nyfikenhet innan själva läsningen, genom att samtala kring en fråga med koppling till boken. Exempel är värderingsfrågor där barnen själva tar ställning, till exempel: Hur ska en bra kompis vara? • Fånga upp barnens frågor under läsningens gång. • Samtala om nya begrepp och förklara när det behövs. Ibland kan det dock vara skönt att höra en berättelse från början till slut utan att den avbryts. Fundera på vad som passar bäst i olika situationer. • Sammanfatta texten tillsammans med barnen och uppmuntra dem till egna reflektioner och tolkningar. Använd lekmaterial för att utveckla berättelsen med barnen efter avslutad läsning. • Fånga upp, dokumentera och presentera barnens tankar på olika kreativa sätt. 9