Läs tillsammans 1
Barn har många olika vägar in i skriftspråket. Of
ta väcks intresset genom högläsning och berättande. Fånga upp barnens nyfikenhet på symboler, bokstäver, bilder eller serier i leken och utforska barnens textvärldar. Uppmärksamma gärna skrift genom att till exempel läsa och peka ut olika texter i miljön i och utanför förskolan. • Ta barnets klotter på allvar och prata om det som skrivits. Då signalerar du till barnet: Du är en som skriver! • Leta symboler tillsammans och prata om budskapet i dessa. Då kan barnen få en förståelse för att symboler kommunicerar något. • Inkludera texter i rollekar genom skyltar, förpackningar eller små meddelanden. Lyssna aktivt och se hur leken kan utvecklas. • Ha pennor, papper och annat skrivmaterial tillgängligt. • Använd olika material och uttrycksformer för att skapa och utforska bokstäver. • Synliggör olika alfabet för barnen. Reflektionsfrågor Hur kan ni utveckla inspirerande platser för skrivande på förskolan? Arbeta vidare Hur kan ni uppmuntra till skrivande i leken? Hur kan ni fånga upp de yngsta barnens intresse för olika textvärldar? De yngsta barnens teckenskapande. Del 1 i Skolverkets läslyftsmodul Utforska textvärldar. Skrift och tecken i lek och utforskande. Del 2 i Skolverkets läslyftsmodul Utforska textvärldar. Börja i barnens erfarenheter. Del 1 i Skolverkets läslyftsmodul Skapa och kommunicera. Barns tidiga skrivande. Del 3 i Skolverkets läslyftsmodul Skapa och kommunicera. Mer info på s. 37 om hur du hittar länkarna 23