Läs tillsammans 1
Barnens alla språk Språk, lärande och identitetsu
tveckling hänger ihop. Förskolan har därför en viktig roll i att stimulera barnens språkutveckling i svenska oavsett om barnen har svenska som modersmål eller ett annat språk. I förskolan möts människor från olika kulturer som talar olika språk. Globalt sett är det vanligt att barn kan flera språk. Flerspråkighet är en kompetens, och med rätt stöttning från vårdnadshavare och personal i förskolan kan flerspråkiga barn utveckla både sitt modersmål och svenska språket. Därför är det värdefullt att flerspråkiga barn får högläsning och muntliga berättelser både på sina modersmål och på svenska i förskolan. Det är också en möjlighet för hela barngruppen att lyssna på flera språk för att skapa språklig medvetenhet och intresse för fler språk men också för att barn ska få visa sin flerspråkighetskompetens i ett socialt sammanhang och få vara experter. • Låt barnens olika sammanhang och kulturella referensramar synas i böcker och bilder, så att alla känner igen sig. • Erbjud böcker både på svenska och på barnens eventuella andra språk. • Anordna högläsningsstunder på svenska och på modersmålet om det finns personal som kan barnets modersmål. • Be personal på andra avdelningar eller förskolor i området som kan barnens modersmål att spela in sagor som kan användas i högläsningsstunder. 28