Läs tillsammans 1
Nationella minoritetsspråk De nationella minorite
tsspråken i Sverige är finska, jiddisch, meänkieli samt romani chib och samiska. Högläsning på nationella minoritetsspråk och berättelser om nationella minoriteter kan bidra till att barn som tillhör dessa får stöd i sin språkutveckling och sin kulturella identitet. Dessutom ger litteratur en möjlighet att lägga grunden för en förståelse för de nationella minoriteternas språk och kultur för alla barn. På så sätt kan förskolan bidra till att överföra och utveckla de nationella minoriteternas kulturarv. • Uppmärksamma minoritetsspråken så att de hörs och märks i vardagen i förskolan och för hela barngruppen. • Komplettera högläsning på majoritetsspråket med inspelade sagor på minoritetsspråken, med hjälp av olika digitala resurser. • Låt hela barngruppen ta del av sagor på minoritetsspråken. Välj då gärna en saga där innehållet redan är känt för barnen. Genom att använda bilderböcker eller sagoapplikationer med bilder som projiceras upp med stor bild på en vägg blir det en möjlig aktivitet i hela barngruppen. • Låt de barn som kan minoritetsspråken vara experter under det gemensamma lyssnandet. • Använd flerspråkighetskompetensen i personalgruppen för att till exempel spela in sagor som brukar användas vid högläsningsstunderna. Kanske finns det även vårdnadshavare eller andra som vill hjälpa till? • Låt barnen skapa böcker på sina minoritetsspråk eller göra böcker om egna erfarenheter och tolkningar av sina kulturella identiteter. Ta hjälp av bokapplikationer där det går att spela in tal, skapa bilder och annat innehåll. 32