Läs tillsammans 1
Svenskt teckenspråk Barn som är döva eller har en
hörselnedsättning har rätt till språkutveckling i svenskt teckenspråk i förskolan. Det innebär att dessa barn ska få stöd i sin språkutveckling i både svenska och svenskt teckenspråk, även vid läsfrämjande aktiviteter som exempelvis högläsning. • Låt barnet sitta i ditt knä vid bokläsning, så att det ser bilderna i boken. Peka på det du vill prata om, teckna ordet och peka igen. Teckna framför barnet, för då ser barnet tecknet utifrån sitt eget perspektiv. En del tecken kan du även teckna på barnet, till exempel nalle, hatt och snäll. • Erbjud barnen att ta del av olika teckenspråkstexter, till exempel sagor på svenskt teckenspråk. I första hand bör dessa sagor berättas av en teckenspråkig person som finns på plats på förskolan. Om detta inte är möjligt finns det sagor på svenskt teckenspråk att se via skärm. Prata med barnen om innehållet i sagan och hur olika begrepp tecknas. Jämför gärna med hur begreppen ser ut på skriven svenska. • Ha texter och bilder samt det svenska teckenspråkets handalfabet, handformer och bilder på tecken uppsatta på olika platser på förskolan. • Arrangera olika språklekar där barnen får leka med svenskt teckenspråk. Ni kan till exempel leka med handformer. Välj exempelvis en handform och se hur många tecken ni kan med den handformen eller försök att skapa en berättelse med endast en handform. • Låt barnen bekanta sig med digitala verktyg för att filma sig själva. Uppmuntra barnen till att berätta upplevelser, sagor eller något som hänt under dagen på svenskt teckenspråk med hjälp av de digitala verktygen. 34