Läs tillsammans 1
• Använd bliotekens kunskap om anpassade och till
gängliga medier, till exempel böcker med tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK), teckenspråksfilmer och taktila bilderböcker. • Samarbeta med biblioteket om ni arbetar med, eller planerar för, ett längre projekt kring böcker och läsning som väver in olika mål i läroplanen. • Utse läsombud på förskolan som kan ha regelbunden kontakt med biblioteket. Reflektionsfrågor Hur ser ni till att alla barn får besöka ett bibliotek? Arbeta vidare På vilket sätt är barnen delaktiga i vilka böcker ni väljer när ni är på biblioteket? Hur ser samarbetet ut mellan er förskola och biblioteket? Skulle det kunna utvecklas genom till exempel nätverk, en gemensam handlingsplan för läsfrämjande eller liknande? Bjud gärna in biblioteket till ett samtal om detta. Barn, böcker, delaktighet och inflytande. Region Gävleborg delar med sig av erfarenheter och metoder kring läsmiljöer och samverkan mellan folkbibliotek och förskolan. Läsoteket. Göteborgs Stads webbplats med inspiration för läsfrämjande. 37