Läs tillsammans 1
Förbered er genom att läsa en gemensam text eller
se en film • Välj en artikel, bok eller film som är relevant för era behov och syften. • Läs aktivt. Notera saker ni reagerar över – både sådant ni tycker är intressant och håller med om och sådant ni inte håller med om. • Fundera på några frågor ni vill lyfta tillsammans utifrån det lästa. Samtala om era tankar kring det lästa • Vad har ni tagit med er från det ni läst? • Hur är det relevant för barngruppen och undervisningen? • Sammanfatta samtalet: Vilka nya tankar har väckts? Besluta om en gemensam förändring utifrån samtalet • Förändringen kan till exempel handla om rutiner, miljön eller en ny aktivitet i undervisningen. • Prova förändringen i praktiken och notera vad som händer med barnen. • Samtala med fokus på vad ni lade märke till i barngruppen: Behöver något i arbetssättet förändras och utvecklas vidare? • Finjustera aktiviteten. Prova igen och reflektera tillsammans. • Vad hände när ni justerat aktiviteten och provat den igen? 7