Bumsen 1
Tändningsnyckeln anger direkt tonen för vad som v
äntar vid en första bekantskap med Cruisern, redan tändningsnyckelns tyngd och formspråk utstrålar den kvalitetstyngd och det i detalj genomtänkta formspråk som personifierar hela Cruiserkonceptet; faktum är att ingen BMW kunnat uppvisa sådan kvalitet, ärlighet i materialval, för att inte tala om bedövande vacker formgivning sedan Earlesgaffelns produktionsstopp 1969! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 U nder första halvan av 1990-talet blev jag efter många års funderande men framför allt idogt letande äntligen med en Earlesgafflare, en R 69 S från sista produktionsåret 1969. Hade under många år funderat på att utöka garaget med en veteranhoj som komplement till den förföriskt designade röd/gula K1:an och slutligen blev det alltså av. Varför då just en Earlesgafflare? Hade under hela mitt dittillsvarande motorcykelliv – började mot slutet av 1960-talet med en Zündapp KS 100 och i mitten av 1970-talet gjorde den första BMW:n inträde, en R 75/5 – alltid tyckt om Earlesgaffelns stilrena formspråk och dess gedigna materialval, d.v.s. helt plastbefriad. Efter några år med R 69 S:en, där även ett par kontinentsvängar avverkades, började dock tankarna snurra i mitt huvud huruvida BMW inte kunde tillverka en teknisk modern hoj med retroinspirerat formspråk? En sådan hoj skulle i alla fall jag omedelbart lägga upp de hårt beskattade slantarna för. Plötsligt bara händer det, sägs det visst i en viss reklamslogan, och det gjorde det 1997. BMW presenterade plötsligt och ganska oväntat R 1200 Cruiser och jag bara jublade; äntligen BMW! För första gången hade BMW därmed också satt ner foten i den custominspirerade genren men i sedvanlig BMW16 BUMSEN 2 – 2016 anda gick de sin egen väg och plagierade inte någonting annat, i detta fall höll de på sina rötter med en tvåcylindrig luftkyld boxer och föll inte för frestelsen att ramla ner i V2-träsket, med allt vad det skulle ha inneburit! Utan tvekan var introduktionen av R 1200 Cruiser det helt dominerande samtalsämnet i motorcykelbranschen runt om i världen 1997 och som om detta inte skulle räcka så späddes marknadsföringen på till kokpunkten av ”Tomorrow Never Dies”, d.v.s. James Bondrullen med Pierce Brosnan, där en crèmefärgad variant framfördes över asiatiska tak vilt jagade av en helikopter, därefter fick Cruisern självfallet benämningen ”Bondhojen” och en bättre marknadsföring kan man knappast önska sig. Customgenren kan man väl utan överdrift säga härstamma från det stora landet ”over there” och dess budbärare företrädesvis Harley-Davidson. Presssens provkörning av Cruisern förlade därför BMW försommaren 1997 direkt till lejonkulan, i detta fall Arizona, USA! Det var säkert många av motorcykeljournalisternas hakor som slog rakt ner i Tucsons ökensand när de fick se Cruisern för första gången. De flesta fascinerades och gillade dess formspråk medan en och annan hade motsatt uppfattning, då som nu, då hade de ännu inte kört maskinen! Bumsen 2-16.indd 16 2016-04-11 17.58