Bumsen 1
Framför sig hade de nu någonting som såg ut som e
n kromad och putsad aluminiumbestyckad BMW R 1100 R/GS, dåtidens aktuella nakna fyrventilade boxermodell, så var inte fallet, bara delvis. Cruisern formgavs av den amerikanske designern David Robb och mycket av arbetet och förstudien till Cruisern förlades av naturliga skäl till USA. Cruisern var en total nykonstruktion och bara ett fåtal delar togs från den dåvarande 1100-boxern, såsom motorns grundkonstruktion, bromsar och styrets reglage. En customhojs körställning förväntas vara låg med upprätt eller till och med lätt tillbakalutad överkropp där underbenens vinkel mer är framåt än bakåt. För att uppnå detta krävdes att motorn flyttades framåt i chassit, sadeln placerades lägre och naturligtvis var också en flackare gaffelvinkel ett måste. Allt detta krävde helt enkelt en totalt genomarbetad nykonstruktion. Chassit är således helt anpassat efter just nämnda kriterier, vilket bl.a. innebär att hjulbasen är på 1 650 mm, hela 20 cm längre än R 1100 RS. Framhjulet är upphängt i Teleleverkonstruktionen och av naturliga skäl kunde denna inte designas bort på en naken hoj, BMW valde helt enkelt att den inte bara fick ingå i designen utan också helt enkel sticka ut i det svepande linjespelet. Ett par pressade aluminiumplåtar svetsades ihop till en riktigt maffig och uppkäftig lösning, ständigt samtalets mittpunkt! Bakhjulet hängdes upp i en lång enkelsving som lagrades direkt i ramen och inte i växellådan som tidigare. Därför var ett nytt växellådshus nödvändigt och detta försågs med ett innandöme från K 1200 RS, fem växlar fick dock räcka för Cruisern. Motorn, fortfarande en bärande del i chassikonstruktionen, togs i sitt grundutförande från R 1100-modellen men av en customhoj förväntas mycket vrid och gärna stor cylindervolym. Genom att bl.a. borra ur två extra mm och öka slaglängden med 2,5 mm ökade man cylindervolymen från 1080 till 1170 cm3. Mindre ventildiameter samt strypta andningsvägar på insugsrören, från 50 till 35 mm, resulterade i en effektminskning från 80 (R 1100 GS) till 61 hk men med ett ökat vrid, från 97 Nm vid 5 250 (R 1100 GS) till 98 Nm vid 3 000 varv, redan mellan 2 500-4 000 varv fanns över 90 Nm att tillgå! En boxer med så klassiska linjer som Cruisern skulle naturligtvis förses med ett två-tilltvå avgassystem och under/ bakom växellådan monterades en mellandämpare med katalysator. De för Europa tänkta ljuddämparna släpper ut ett markerat men dämpat ljud som kan liknas vid det som tidiga modeller från 1970-talet levererade, till den amerikanska marknaden gällde ett ännu mer ljudkarakteristiskt, när man så säger. För första gången hade BMW anlitat ljuddesigner för att de fräcka och korta ljuddämparna skulle avge exakt det ljud man trodde kunderna önskade. Innan den designade nyckeln sätts i tändningslåset måste naturligtvis en Cruiser först beundras för sitt formspråk och för sitt materialval. Ett genomgående tema är ovaldesignen som man kan skönja från tändningsnyckel, tanklock, packfickors lås och gångjärn, baklyse, tankemblems modellbeteckning, Telelevers främre infästning vid skärmen, passagerardynas lilla justeringshandtagsknopp o.s.v. Hastighetsmätarens asymmetriska placering är väl ett typiskt bevis på att BMW går sina egna vägar men dess kusligt exakta kopia av en Earlesgaffels hastighetsmätartavla bevisar också hur fint man tagit vara på arvet. I övrigt består instrumenteringen endast av ett par kontrollampor, på bilderna kan både en klocka och temperaturmätare skönjas, detta är inga originaltillbehör utan något jag själv plockat på. Avsaknaden av plast är nästan total förutom körriktningsvisarhusen, runt hastighetsmätaren och på ytterligare några små ställen. Gedigen plåt är däremot tanken och skärmarna tillverkas av, putsad eller kromad aluminium finner man i passagerarfotpinnar, Telelever, baksving och fälgar. Såväl förar- som passagerarsadel är läderklädda, läder finner man också på styrets handtag och de små packväskorna, visserligen av gjuten plast, är klädda med läder. Så här skulle man kunna fortsätta och beskriva alla härliga detaljer och materialval, bilderna får säga resten. I och med Cruisern ville BMW också skapa en livsstil 18 BUMSEN 2 – 2016 Bumsen 2-16.indd 18 2016-04-11 17.58