Bumsen 1
KlubbförsäKringen – information för ditt eget bäs
ta... ”Var rädd om dig” är temat i denna information. Så här års blir dagarna bara bättre och bättre – ljusare och varmare. Perfekt för att köra mc. Vid inget tillfälle är man så åknödig som på försäsongen. Självfallet önskar vi oss alla en olycksfri mc-säsong. Men – det som inte får hända händer ibland. Det är därför vi har en försäkring. Klubbförsäkringen är framtagen för att ge bästa möjliga hjälp och till en mycket konkurrenskraftig premie. Dessutom har Klubbförsäkringen: • låga (men valbara) självrisker, • snabb skadereglering, • stilleståndsersättning och • obyråkratisk handläggning. Under säsongen 2015 var 166 klubbmedlemmar med om en singelolycka, den klart vanligaste olyckstypen. Olyckor gör oftast mycket ont i kroppen, dock även i själen – självförtroendet får sig en törn och glädjen med mc-körning likaså. Singelolyckor är namnet på de olyckor som inträffar utan inblandning från tredje part, alltså i princip helt och hållet självförvållade av förarens beteende. Grus på vägen, för skarp kurva, slirig vägbana, gruppkörning där gruppen kör över min förmåga – ja, orsakerna är många. ”Kör med huvudet” är ett bra tema och det gäller hela säsongen! Tanken med en försäkring är att vi i försäkringskollektivet solidariskt hjälper dem av oss som råkat ut för en olycka. Under säsongen 2015 betalade varje försäkringstagare ganska exakt 1 000 kr av sin premie för att betala vad singelolyckorna kostade. Håll med om att det är ett onödigt högt belopp! Avrostningskurser och knix F ör några år sedan då jag fortfarande körde glidare, en Kawasaki VN 800 Classic, kom jag körande längs Bäckebol Köpcentrum utanför Göteborg, många utfarter är det! Av tio bilister såg nio mig Den siste bilisten körde ut några hundra meter framför min mc och jag såg framför mig att jag skulle hamna i sidan på bilen om jag inte handlade snabbt. Jag bromsade hårt, både handbroms och fotbroms, och svängde till höger bakom bilens bakparti. Det skrek om däcken, min egen hoj kändes som om bakdäcket vobblade. Jag hann inte bli rädd, mest heligt förb...d, att åka och visa fingret var ingen idé då bilisten inte såg mig. Adrenalinet var högt, typ uppe vid hårrötterna. Jag fortsatte till Bike. Säkerställde att dottern som satt bakpå var OK. Hon säkerställde att jag var OK. Just då och även efteråt var jag tacksam att jag gått avrostningskurser och fått träna på undanmanöver. Jag hade själv ingen hög fart. Vi fortsatte efter en stund till Johans MC där vi intog kaffe samt korv med bröd. Flera gånger efter det ”tränade” jag att köra längs Bäckebol Köpcentrum för att jobba bort obehaget med händelsen. Avrostningskurser finns på våren för oss mc-förare, där tränar vi flera olika undanmanövrar och andra övningar vi kan stöta på i trafiken. Jag har haft nytta av detta. I mötet med annat mc-folk rekommenderar jag alltid att man skall gå på avrostningskurser och knixkurser om det visar sig att de man möter inte gör detta. Jag har haft stort nytta själv och det har gjort mig till en bättre mc-förare. Stort tack till alla instruktörer på avrostningskurser och knix för det värdefulla arbete ni gör. Carin Bonér ML 2685914 BUMSEN 2 – 2016 23 Vi skriver detta av två orsaker: • anpassa din körning efter din förmåga, vägens förutsättningar och vanan vid hojen. Håll din fart, inte kompisens. Räkna med att kantgrus kommit ut på asfalten. Våt asfalt är slirigare. Med en ny mc är man ovan att hantera kritiska situationer; samt • bästa sättet att nå lägre premier är sänkta skadekostnader. Det är inte försäkringsbolaget som betalar skadekostnaderna – det är vi försäkringstagare som betalar via premien. Den klart största delen av inbetald premie går till att täcka våra skadekostnader! Varje höst har vi en säsongsavstämning med försäkringsbolaget där vi gemensamt går igenom skadeutfall, försäkringstagarnas synpunkter samt diskuterar förbättringar. Vi förhandlar även om premiesättningen inför kommande säsong. Som ni läst sänks premierna till säsongen 2016 för de allra flesta som valt Klubbförsäkringen. (Andra försäkringsbolag meddelar höjningar...) Den bästa förhandlingshjälp vi i försäkringsgruppen kan få är sänkta skadekostnader! Foto: Niclas Elnéus ML 2681004 Slutligen: att övning ger färdighet inser de flesta – detta faktum gäller inte minst konsten att köra motorcykel. Anmäl dig till KNIX-kurser, avrostningar, kul-på-hjul, SMC:s kurser, touringutbildning, olika lokala körövningar och liknande. Motorcykelkörning blir roligare ju mer kompetent förare man är – dessutom minskar olycksrisken med ökad kompetens. Resultatet är mindre sveda och värk – samt möjligheten till lägre försäkringspremier. I alla fall med Klubbförsäkringen... Fler nyheter med Klubbförsäkringen inför säsongen 2016: • ingen självrisk vid kollision med utländsk motpart. Gäller utomlands såväl som i Sverige oaktat vem som är vållande; samt • maskinskadeförsäkringen gäller med Klubbförsäkringen i 8 år och 10 000 mil. Från och med nu omfattas även dina motorcyklar av annat fabrikat än din BMW. Försäkringsgruppen Magnus Brobeck Roger Gross 23 12:27 Bumsen 2-16.indd 23 2016-04-11 17.58