Bumsen 1
Ända sedan jag tog mitt hojkort för sju år sedan
har jag drömt om att kombinera min längtan till sol och varmare bredgrader på vintern med hojåkning. I slutet av förra sommaren grodde tanken på att följa med på en organiserad resa, helst i februari. Jag visste att Touratech ordnar resor med kombinerad grus/offroad-utbildning, frågan var om jag hade tillräcklig erfarenhet och om jag mentalt skulle orka med en hel vecka? TEXT SUSANNE BESSMAN ML 2680711 FOTO MATS THELLMOD ML 2650799 G rus har jag kört en del, mest platt ”Stockholmsgrus”. Efter en vurpa i en backe i Dalarna för några år sedan finns litet ”hjärnspöken” kvar som skulle behöva jagas bort! Efter att ha e-postat David Johansson på Touratech som arrangerar resorna blev jag försäkrad att nivån anpassas till deltagarna och att det skulle räcka med den gruserfarenhet jag hade. Sagt och gjort, jag anmälde mig! Jag visste ingen annan som ville följa med, samtidigt visste jag ju att jag skulle få sällskap av 15 andra hojåkare så hur ensamt kan det bli...? Senare under hösten peppade jag min nya hojkompis Kristina Rosic att följa med. Sedan bokade ytterligare en tjej från BMW-klubbens mcQ-gäng, Suzan Henriksson, in sig på resan. I sista minuten hakade även Zara Lahouar på, därmed var vi fyra tjejer från D7 som var anmälda! Det visade sig att även sex killar från D7 anmält sig till samma resa, av 16 deltagare var vi 10 stycken från D7. Bland övriga deltagare fanns Jens och Mads från Danmark som gjorde en fader-son resa, Jon från Norge och ytterligare tre killar från Stockholm samt Joachim Cruus från Allt om MC som följde oss under delar av veckan för att skriva en artikel. Bara 4,5 timmes flygresa från Stockholm ligger Algarve, Portugals ”guldkust”, där det är lågsäsong under februari för solturister, dock perfekt klimat för alla hojåkare! De gröna böljande bergen blommar samt odlingarna i dalarna dignar av solmogna apelsiner och citroner. Hotellen och restaurangerna törstar efter turister, man välkomnas med öppna armar och gästfriheten är stor. Det var ett glatt och härligt gäng åksugna killar och tjejer som möttes på flygplatsen i Faro av ett lika härligt gäng instruktörer och turledare för transport till hotellet några mil därifrån. Efter en god välkomstbuffé på kvällen gick vi till våra stora rymliga rum, packade upp och förberedde utrustningen för första hojdagen. 26 BUMSEN 2 – 2016 När man tittar närmare på bergen ovanför Algarvekusten ser man mängder av grusvägar som liksom guppar över topparna. Det är brandgator som gjorts för att begränsa eventuella skogsbränder under torrperioder. Ytterligare ett syfte med dessa grusvägar är att bereda framkomlighet för brandbilar i händelse av skogsbrand. Då vägarna inte byggts som vanliga vägar, för att förena olika byar, är trafiken normalt minimal och perfekta för motorcykelåkning! Men grusåkning och offroadkörning bör man helst utföra i grupp. Särskilt när det handlar om ödsliga vägar där det kanske tar flera dagar innan nästa bil kör förbi. Utbildning i hur man rätt lyfter en omkullvält hoj. På söndagen hängde skyarna tunga, enligt väderprognosen skulle vädret bli hyfsat, regnkläder skulle nog inte behövas. På hotellets parkering stod 16 sprillans nya BMW R 1200 GS snyggt uppställda på rad, med respektive deltagares namn tydligt angivet! Bara en sådan sak, att arrangören handplockat och förberett varje enskild mc efter var deltagares behov och förutsättningar! Man kände sig verkligen välkommen och betydelsefull som deltagare. Efter en liten samling med kort genomgång av motorcykelns inställningar radade vi upp oss för avfärd! Första dagen blev det c:a 27 mil asfalt i väldigt omväxlande väder. Meningen var att vi skulle acklimatisera oss och se litet av Algarves vackra kust samtidigt som vi lärde känna våra nya motorcyklar (som för övrigt behövde köras in). Det mest utmanande den dagen var vinden med 20-22 sekundmeter i byarna. En ”liten” grusväg hade lagts in i mitten av rutten, de senaste dagarnas regn hade dock gjort vägen bitvis väldigt lerig. Ny som jag var på denna typ av motorcykel hade jag redan glömt att det fanns en inställning för ”enduro mode” som nu varit lämplig att koppla in, det blev en svettig sträcka för min del... Dag två tittade solen fram och det var dags för körutbildning på ett stort övningsområde med grus, gräs, stora och små backar samt några vattenpassager... När var åk Vis kö bra ne ”p En bit av Algarve, Portugals ”guldkust”. Susanne (artikelskribenten), Kristina och Suzan (foto). Gemensam fika och lunch varje dag. Bumsen 2-16.indd 26 2016-04-11 17.59