Bumsen 1
Verksamhetsberättelse för BMW MC-klubben Sverige
2015 Styrelse Styrelsen har under verksamhetsåret haft följande sammansättning 2015-01-01 – 05-30 Ordförande Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Ivan Wåhlström Peter Strandman Marie-Helene Bergstrand Niclas Elnéus Andreas Wennborg Hans Sundvall Lars Levén Lennart Andersson 2015-05-30 – 12-31 Ordförande Kassör Sekreterare Kommunikationsansvarig RO öst RO norr RO väst RO syd Styrelsen har under verksamhetsåret haft 8 protokollförda möten, varav tre via Lync/Skype. Valberedning Valberedningen har bestått av Olle Ahlsén (sammankallande), Roger Gross och Magnus Brobeck. Revisorer Anders Naeslund och Peter Andersson (suppleant) har varit klubbens revisorer. Kansli Klubben har en halvtidsanställd kanslist, Yvonne Andersson. Kansliets viktigaste uppgifter är att sköta medlems-registret och delar av bokföringen, att administrera hanteringen av klubbprylar samt vara medlemmarnas kontakt-punkt. Medlemmar Medlemstillväxten har varit fortsatt god. 2015-12-31 uppgick antalet medlemmar till 5 868, varav 588 kvinnor, vilket kan jämföras med 2014-12-31, då medlemsantalet var 5 538, varav 550 kvinnor. Kommunikation Kommunikationsgrupp Kommunikationsgruppen består av Niclas Elnéus, Magnus Brobeck, Lars Levén och Andreas Wennborg. Gruppen arbetar med kommunikationsplan, riktlinjer för hur klubbfunktionärer ska använda olika informationskanaler, IT-verktyg och mallar. Kommunikationsplan Kommunikationsplanen fär30 BUMSEN 2 – 2016 digställdes till DO-konferensen 2015. Den ska fungera som ett hjälpmedel för funktio-närer och styrelse i kommunikationen med intressenter och olika målgrupper. Planen är ett internt dokument, som uppdateras fortlöpande. IT-verktyg och mallar Arbete pågår fortlöpande med vilka IT-verktyg och mallar, som skall användas i klubben. Informationskanaler –Klubbtidningen Bumsen har en upplaga på knappt 6 000 exemplar och utkommer årligen med fem 52-sidiga nummer. Redaktionen består av Hagen Hopp som chefredaktör och ansvarig utgivare samt Britt Héléné Jakobsson, Lars Malm, Tommy van Ginhoven och Patrick Janson. Som tidigare innehåller Bumsen reseberättelser, reportage, kåserier, information och mcanknutna annonser. Styrelsen har kontinuerligt använt tidningen för att nå ut med information till medlemmarna. Tidningen finns också på hemsidan som e-Bumsen, där den kan nås av medlemmarna. –Hemsidan introducerades 2013. Därefter har inga större uppdateringar krävts. Magnus Brobeck är webbmaster, med ansvar för uppdateringar och releasehantering. Protokoll från styrelsemöten läggs ut efter justering. Likaså läggs styrdokument ut. Reklamen på hemsidan har även under 2015 bidragit med intäkter till klubben. Som tidigare ansvarar Bumsens redaktion för annonsförsäljningen även till hemsidan. –Direktkommunikation För att nå ut till befintliga medlemmar via e-post har systemet Membit använts. Det har dock fungerat dåligt, och Andreas Wennborg arbetar med att hitta alternativ. Den mest uppskattade formen av direktkommunikation, som också når flest medlemmar, är e-post. –Sociala medier Klubben har både en grupp och en sida på Facebook. Dessutom har många distrikt liksom mcQ egna Facebook-sidor för snabb och enkel kommunikation inom respektive område. Användningen av dessa sidor har ökat under året och fungerar som ett bra komplement till hemsida och e-post/sms. –Hemsidans Forum spelar också en viktig roll för många medlemmar och fyller delvis ett annat syfte än Face-book. Klubbkänsla och profilmateriel Syftet med klubbkläderna är att ge medlemmarna möjlighet att uttrycka klubbtillhörighet. Kansliet administrerar klubbprylarna. Medlem beställer direkt via formuläret på hemsidan, och leverans sker från kansli eller underleverantör. Klubben slipper på detta vis dyra lagerkostnader, och verksamheten går med ett litet överskott. Klubben erbjuder även profilmateriel i samband med mässor och träffar. Marknadsföring Arbetet med systematisk profilering har intensifierats. Syftet har varit att uppfylla kraven från BMW Motorrad, specificerade i profilmanualen, som vi förbundit oss att följa. mcQ märks i all materiel, som klubben tar fram och utformar. Regionombuden har via distriktsombuden till uppgift att distribuera informationsmaterial till handlare, verkstäder och andra, som kan tänkas vilja stötta oss. Klubben har roll-ups och vepor, som distribueras ut till respektive region. Klubben deltog i MC-mässan i Stockholm, vilket bland annat genererade c:a 70 nya medlemmar. Klubben har även deltagit på Ivan Wåhlström Peter Strandman Bror Gårdelöf Niclas Elnéus Andreas Wennborg Magnus Mörtling Lars Levén Lennart Andersson Bumsen 2-16.indd 30 2016-04-11 17.59