Bumsen 1
När vi, några av deltagarna på mc-resa till Patag
onien 2012, sitter och sammanfattar resan på en restaurang sista kvällen, kommer förslaget upp. Tomas Ericsson och hans företag Ericssons Motorcycle Tours som tagit oss hit skall naturligtvis ta oss till andra änden av de Amerikanska kontinenterna. Under 23 dagar på hösten 2015 skulle 18 deltagare på 15 motorcyklar var och en färdas 800 mil i Alaska och Kanada! TEXT & FOTO GERT BERGSTRÖM ML 2685327 & enstaka foton från andra deltagare på resan D en 19 augusti 2015 har verkligheten hunnit ikapp drömmen och vi står på Arlanda med destination Anchorage. En del av gruppen kommer från andra flygplatser och andra ansluter vid vår mellanlandning på Island efter ett par dagar på ön. Flera av oss har träffats tidigare på Ericssons mc-resor medan andra är nya bekantskaper. Vi har de mest skiftande bakgrunder men ett stort gemensamt intresse för att köra mc. Ja, utom Gunnar, han följer med för att köra följebilen tillsammans med hyrfirmans ägare, detta har han med den äran gjort på flera andra resor jag deltagit i. I följebilen som hyrfirmans ägare/mekaniker kör finns diverse reservdelar, däck, verktyg, en reservhoj och plats för en del av vår packning. Anchorage är en i många avseenden ny stad. När en av de första att bygga ett riktigt hus i staden, Oskar Andersson från Jämtland, kommer hit 1915 är det ett tältläger som möter honom. Staden skadas svårt av jordbävningen 1964 och växer med nära 50 % på bara några år under 70-talet bl.a. p.g.a. bygget av Alaskan Pipeline från Prudhoe Bay till Valdez, det kalla kriget gjorde dock staden till ett viktigt militärstrategiskt centrum. Vi hinner se litet av staden när vi går ner i centrum till en trevlig restaurang efter informationsmötet 40 BUMSEN 2 – 2016 på hotellet. Nu är vi indelade i de grupper vi skall köra i, vilka som ska leda dem, litet trafikregler, tips och förhållningssätt får vi oss också till dels. 20 augusti. Gårdagen blev väldigt lång då vi reste med tiden, därför tar vi det ganska lugnt idag. Personal från hyrfirman hämtar oss i mindre grupper från hotellet och tar oss till vår motorcyklar. De har haft ett styvt jobb att få fram så många hojar som vi önskade hyra. De har i tömt sitt lager och fått vända sig till privatpersoner i Anchorage som ställt sina privata motorcyklar till hyrfirmans förfogande för att hjälpa till. Som vanligt i hyrsammanhang blir det individuell besiktning av mc och en hel del pappersjobb, strax före lunch kan de första rulla iväg söderut, ut på Kenaihalvön. Det dröjer inte länge innan vi ser de första glaciärerna på avstånd. En mycket speciell upplevelse idag är en tunnel, enkelriktad, med kombinerad tåg och landsvägstrafik. Som tur är bevakas den av både signaler och personal men litet pirrigt är det att köra i den. Man vill inte se ljuset i tunneln för tidigt och vi på mc måste naturligtvis ta det extra försiktigt, köra på den belagda delen mellan rälerna och undvika att hamna i spåren. Inte långt från tunneln får vi första tillfället att se lekande lax i en å. Tre olika sorters lax som bevakar sin lekplats ser vi samtidigt. Alaska – Kanada Hela gruppen i Chicken guldgrävarby. Övre b Bumsen 2-16.indd 40 2016-04-11 17.59