Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Test av skruvautomater
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Bostadsmarknad på svaj
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Berättat av ...
Byggnadsarbetaren Domkyrkan i Lund renoveras
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Dödsfaran vid lastning
Det är så allvarliga risker förknippade med arbet
et, säger hon. Att vara ensam innebär att du måste göra alla momenten själv, ha uppmärksamhet överallt, samtidigt som du förflyttar dig. Är man två kan till exempel en person stå på marken och köra medan kollegan går upp och krokar i kranen. Det blir sannolikt färre genvägar och händer något kan kollegan larma. När en person väl kläms krävs kunskap för att bryta kranens rörelse. Ofta är även dosan i kläm och då är alternativet att stoppa maskinen från fordonet. Men då måste man veta hur. – Det borde vara lika självklart att ha en räddningsplan som vid arbete med fallrisk på hög höjd, säger Jenny Bengtsson. »DET BORDE VARA STOPP FÖR ENSAMARBETE NÄR MAN JOBBAR MED MANÖVERDON OCH FARLIG ARBETSUTRUSTNING« — Jenny Bengtsson, Arbetsmiljöverket H on tycker att arbetsgivare på både transportföretag och byggföretag i varje steg måste göra vad som krävs för att få bort riskerna. Och att skyddsombuden skulle kunna ställa mer krav. – Jag har aldrig sett en riskbedömning MANÖVERDON OCH ENSAMARBETE Kan jobbet bli säkrare? ●Kan man göra något åt det tekniska? Efter olyckan i Östersund väckte arbetsmiljöinspektören Andreas Lundström frågan hos marknadskontroll på Arbetsmiljöverket. – Ett trådlöst bärbart manöverdon som användes i det här fallet borde kunna utformas så att man inte oavsiktligt kan komma åt reglagen som styr kranen. Ett annat alternativ är att använda avståndssensorer som gör att det inte går att köra kranen om man står för nära den, säger han. ●Den som jobbar med kranar ska inte befinna sig i riskområdet då kranen är i rörelse men i fasta industrin där kranar också används är skyddet generellt bättre. Det är tydligare utmärkt med staket, grindar, ljusbommar och trampmattor eller andra tekniska lösningar var de säkra zonerna finns, där man kan jobba säkert. Oavsett förutsättningar eller bransch säger dock reglerna att jobbet ska vara säkert, ingen ska kunna skadas. SÅ MÅNGA SKADAS I KRANARMSOLYCKOR Källa: Arbetsmiljöverket ●Olyckor med kranarmar på fordon som anmälts då de orsakat sjukfrånvaro under åren 2017–2021. ●60 av de 201 skadorna inträffade inom transport, 56 i byggverksamhet och 21 inom avfallshantering och sanering. 42 40 39 40 40 där man väger in en kombination av manöverdon, arbetsutrustning med särskilda risker och ensamarbete. Men det är ju just det som gör jobbet farligt. Hur tänker sig arbetsgivaren att en person som kläms ska larma? Eller räddas? Det finns inga planer för det, konstaterar hon. ● 2017 2018 2019 2020 2021 BYGGNADSARBETAREN #8, 2022 45
Byggnadsarbetaren På nytt jobb
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads