Omtanke 1
Ett specialintresse kan vara en väg till ett nytt
socialt sammanhang. Foto: Getty Images Verksamheten behöver anpassas till personer med autism En person som har svårigheter att komma till en daglig verksamhet eller annan LSS-insats behöver få verksamheten anpassad. Unga med autism är överrepresenterade bland elever med problematisk skolfrånvaro. Felet som ofta görs att man försöker få eleven att ändra på sig när det är miljön som är problemet. TEXT JENNY FORS FOTO GETTY IMAGES OCH LINN MATTSSON Det finns en tydlig koppling mellan autism och frånvaro i skolan. Enligt Autismoch Aspergerförbundets skolenkät 2020 hade 54 procent av unga med autism regelbunden skolfrånvaro som berodde på brister i skolan. Det finns en hel del forskning när det gäller skolan och hemmasittare. Varför många på ett liknande vis inte kommer till sin beviljade LSS-insats finns det inte forskning på. – Det kan vara mycket som gör att det är svårt och det är ett ökande problem som också går ned i åldrarna. Dels på grund av pandemin; att man har fått andra vanor eller inte ha känt tillhörighet. Det är ett problem i skolan med en galopperande frånvaro för elever med neuropsykiatriska funktionshinder, säger Annelie Karlsson, Funkkonsulten. 48 | www.ssil.se Dessa barn och unga växer upp med dåliga erfarenheter som kan göra att de har svårt att lita på att det ska funka med daglig verksamhet, när skolan inte fungerat. Ofta har de också utvecklat en omfattande psykisk ohälsa. – Skolor ser oftast inte brister i skolmiljön som en orsak till frånvaron. Tänk om elever med rullstol inte kunde komma in i skolan. Det blir mer tydligt att man måste göra något åt situationen när det handlar om fysiska funktionshinder, men det kan vara lika för de med NPF. ANNELIE KARLSSON TALADE om hemmasittare på SSIL utbildningsdag i Stockholm den 11 maj med fokus på LSS. Hon är utbildad lärare, specialpedagog Annelie Karlsson föreläser och handleder genom det egna bolaget Funkkonsulten. och rektor, men driver nu eget konsultbolag där hon föreläser och handleder. Hon