Bumsen 1
NAMNBYTESFRÅGAN ENGAGERAR 500 kronor. Det tycker
jag är mycket intressanta pengar. De är inte de enda som påpekat saken. Mitsubishi har en modell Pajero, ”jag on_nerar” på spanska. Honda hade en modell som hette ”F_tta”. Mazda Laputa som betyder ”h_ran” på spanska. Buicks Lacrosse blir på franska ”on_nerande yngling”. De är välbeskrattade fakta ute i världen dessa namnblundrar. Det spelar ingen roll vad tyskar tycker om en svensk tidning, det är helt rätt. Vi själva vet att det på tyska, BMW:s hemspråk, betyder kn_lla. Räcker inte det i sig? Jag tycker det. Vi har nu två årsmöten på oss att rösta igenom saken. Medlemmarnas röster styr. HENNING Bäste Henning Svedberg! Tack för dina nya grepp och för att du tagit bort dessa eviga medlemsnummer som jämt påminner om Tredje Riket. BERNT MOURALT Bäste Bernt! Medlemsnumrets vara eller icke stöttes och blöttes lite. Någon sa att i en medlemstidning skall vi se vem som är medlem eller ej. Du, som jag, tyckte inte att det måste vara med... Tack för snygg insändare! HENNING Förslag till namn. Nu har ju jag förstått att namnet BUMSEN kan väcka både fniss och anstöt utomlands och då mest i Tyskland. Det är ju dumt att stöta sig med de som ändå har byggt våra MC. Så här kommer mitt förslag till nytt namn med lite tankar om hur jag resonerar. Om vi nu rent mentalt och socialt har klarat av att tidningen hetat just Bumsen i hur många år som helst, vad jag förstår, så klarar vi väl av det ett tag till? Då ytterst få tyskar förstår svenska så skulle vi kunna byta namnet till något lite mera svenskklingande istället, utan att för den skull inte nödvändigtvis byta andemeningen i namnet, för namnet har ju ändå trots allt en lång tradition för oss när vi sitter där och skakar och njuter på våra hojar. Så jag föreslår att tidningen skall få heta JUCKET istället. Tyskarna förstår det inte och vi är ju redan så vana vid vårt gamla namn så vad kan vi rimligtvis klaga på och varför... Smaka på namnet. Se det som seriöst förslag eller som ett inlägg i debatten men smaka på det. RUNE DUNÉR Hej... Jag har ett ärende att ta upp gällande den nya fina R 1200 GS LC. I somras blev jag ägare till en GS -14, i de flesta stycken en mycket trevlig bekantskap. Men så när det nu blev höst ser jag ju att det nya fräcka kritvita skarpa ledljuset, knappt tar sig genom mörkret. Sagt och gjort. Införskaffade ett par fina extraljus att koppla till helljuset och kanske se älgen i tid men se då sket det sig. Har nog snart snackat med samtliga säljare och serviceverkstäder. Samma svar. Det går inte att ansluta extrauttag på denna mc. Endast via ciguttaget som är flyttat från under sadeln. Är det för dyrt med två uttag? Att komma åt någon helljussignal, glöm det. Nä, då kan det börja brinna och då gäller minsann inga garantier... Jag har varit i kontakt med BMW Sverige och de skyller på regelverket. Motivet är troligen att bli av med ”klåparna” och vad jag gissar. Spara på kostnader plus att man saknar förståelse hur otroligt mörkt det kan vara på natten. Jag hoppas jag inte är den ende som retar sig på detta. BÖRJE E Hej Börje! BMW typgodkänner enligt lag alla fordon man sätter på marknaden och det följer ett starkt producentansvar som sträcker sig långt in i framtiden. Just elsystem är klurigt, en ”klåpare” kan lätt ställa till det för sig, med i värsta fall brand som följd. I dagsläget har vi inget godkänt och ej heller en utvecklad anslutningspunkt för att eftermontera något motsvarande på eget vis. Det har sannolikt inte stått som önskemål till R&D från marknadsavdelningen och därför inte heller kommit in. PETER ANDERSSON BMW MOTORRAD MOTORBLOCKET MC SÄLJES K 75 RT ABS POLIS -90. Vit kåpa, packväskor. 9 700 mil. Regelbundet servad hos Kenneths MC. Pris 22 000 Kronor jan.kilhamn@gmail.com 070-846 76 78 46 KÖPA ELLER SÄLJA? Vill du annonsera privatannons i Bumsen? Maila in din annons till bumsen@bmwklubben.se Spalten är avsedd för medlemmar och endast privatannonser.