Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS I Åkarp byggs den nya statione
n cirka sex meter under markytan i ett schakt vid mynningen till Åkarpstunneln á 1 miljon kubikmeter lera, jord och grus som schaktats ut i samband med exempelvis byggnationen av de nya stationerna. En stor del, cirka 650 000 kubikmeter, har körts till andra projekt i närheten, bland annat i Lund och Staffans torp, och till fyrspårsprojektets byggnation av bullerskyddsvallar vid E6 genom Åkarp. Drygt 300 000 kubikmeter massor har även sparats på olika arbetsområden längs med sträckan. De ska användas i ett senare skede av projektet, i samband med att arbetsområdena ska återställas. Enligt Jens-Peter Eisenschmidt kan det stora återställningsarbetet starta efter oktober 2023, när tågtrafiken flyttats från de tillfälliga spåren till de fyra nya spåren genom Åkarp och Hjärup. Då kan de tillfälliga spåren och stationerna i Åkarp och Hjärup rivas och de nya stationsområdena färdigställas. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 I Burlöv har en av två plattformar tagits i bruk. Den andra plattformen byggs nu och tas i bruk hösten 2023. Hjärups station byggs också under markytan, och en helt ny bro har byggts över spårschaktet med hiss- och trapphus som leder ner till plattformarna. 27