Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Banan blir totalt 270 km lång.
á från dagens 1100 ton på Stambanan. Tågen blir alltså längre och tyngre än idag, vilket är ett annat sätt att skriva: ökad effektivitet. Inga plankkorsningar Enligt planen 2021 är bara åtta stationer planerade, men som du ser på kartan finns det fler industriorter än så, som kan ha nytta av förbilligade transporter. Driftplatser, alltså ställen där tågen kan mötas, kan det bli betydligt fler av. Mellan Umeå och Skellefteå blir det 17 stycken och 14-17 stycken norr om Skellefteå. Banan ingår i Trafikledningsområde Boden och kommer sannolikt att övervakas och fjärrklareras från Boden. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 Skellefteå är en av de orter som Norrbotniabanan passerar. Det är inte längre tillåtet att bygga järnväg med korsningar i plan. Ett tåg i 250 km/t kan helt enkelt inte stanna och det vore förenat med absolut livs fara att passera ett spår. Därför kan vi glädjande nog konstatera att det blir noll sådana korsningar, utom i storstadsområdena där hastigheten är begränsad. Däremot blir det uppåt 250 broar! Tågskyddssystem Skylten kallas Signalpunktstavla ERTMS och betyder att körtillstånd behövs för att passera tavlan. Den ersätter alla gammaldags röda signaler á 37