Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Bygget fortskrider. Det blir u
ppåt 250 broar! á och skyltar. Tågskyddet är det system som hindrar tåg att kollidera, köra för fort och glömma att stanna vid stoppsignaler. Sverige var först i världen med ett absolut tvingande tågskydd kallat ATC (1980), men den principen håller på att bli föråldrad, särskilt om man vill öka turtätheten. ATC kommer successivt att ersättas av EU-standarden ERTMS (European Rail Traffic Management System), inte minst för att man ska kunna samordna tågtrafiken över hela EU. ERTMS är kostsamt, men en utrullning pågår i hela 38 landet. Norrbotniabanan blir inte först i området med ERTMS, utan det kom år 2010 på Botniabanan och för att följa efter får Norrbotniabanan också ERTMS nivå 2. Förenklat kan man säga att ERTMS-2 inte längre behöver röda signaler och skyltar, vilka ersätts med signalpunktstavlor. Istället använder man baliser och axelräknare för lokalisering av tåg och radiokommunikation med en radioblockcentral för ordergivning, med system som beräknar tågens hastighet och en databas som håller ordning på var alla tåg finns. På så sätt går det att packa tåg tätare på en bana än med ATC och ändå upprätthålla säkerheten. Kostnaden för ERTMS i banan beräknas hålla sig inom den totala kostnadsramen på 29 miljarder kronor vid 2013-års prisnivå. Det är inte helt klart vilka fordon som ska utrustas med ERTMS, men åtminstone ska de fordon som trafikerar Botniabanan kunna användas. I övrigt är det upp till de tåg operatörer som vill trafikera banan att skaffa lämpligt utrustade fordon. á Skylten kallas Signalpunktstavla ERTMS och betyder att körtillstånd behövs för att passera tavlan. Den ersätter alla gammaldags röda signaler och skyltar. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022