Nordisk Infrastruktur 1
Narvik Mo i Rana BOTNISKA KORRIDOREN NORDOSTPASSA
GEN Storuman Lycksele Örnsköldsvik UMEÅ Trondheim VASA Sundsvall Tammerfors Gävle Helsingfors Oslo Örebro Tallinn Stockholm NORDIC TRIANGLE RAIL BALTICA Göteborg Riga Sankt Petersburg Skellefteå Luleå MIDWAY ALIGNMENT Seinäjoki Köpenhamn Mikael Salomonsson, vd på INAB. Vi utvecklar Umeå som ett logistiskt nav - för hållbara lösningar längs Norrbotniabanan Världen har aldrig varit närmare. I logistiknavet Umeå möts alla transportslag från alla väderstreck i några av Sveriges mest hållbara intermodala logistikanläggningar. Nu storsatsar vi och bygger ut hamnen och järnvägen för att hantera morgondagens ännu mer klimatvänliga transporter. Godsmängderna till och från Umeå fortsätter att öka trots att pandemin fått många företag och branscher att gå på knäna. När fjolåret var slut hade mängden gods som passerat Umeå hamn och kombiterminal nått nytt all-time high. Och kurvan pekar fortsatt uppåt. Det visar att Umeå har ett logistikerbjudande som tillmötesgår högt ställda krav från näringsliv och transportföretag och som fortsätter att attrahera nya kunder. Det visar också att Umeå, som Sveriges största stad norr om Uppsala, är mycket intressant både som en växande konsument marknad och som kompetens marknad med tillgång till en ung och högutbildad arbetskraft. Det strategiska logistiknav som växer fram i Umeå kommer att spela en viktig roll i det nordiska transportsystemet. En järnvägsanslutning till Dåva Företagspark är därför en naturlig utveckling av kombiterminalerna i centrala Umeå och Umeå hamn, och medger tillsammans med upprustningen av Tvärbanan viktiga systemeffekter som stärker såväl Botniabanan som Norrbotniabanan. Nya möjligheter att t.ex importera biomaterial sjövägen skapas och det finns en strategisk koppling till satsningarna i Umeå hamn med utveckling av verksamheter, kajer, den nya färjan m.m. Dåva järnvägsterminal Vi utvecklar Dåva Företagspark och bygger en järnvägsterminal för att säkerställa effektiva och hållbara logistiklösningar längs Norrbotniabanan. Terminalen anläggs med anslutning till Norrbotniabanan med elektrifierade triangelspår för samordning av transporter vid Dåva Företagspark. Dåva Företagspark har inriktning mot en mer cirkulär värld genom återvinning, miljö och därtill hörande logistik. En komplettering av logistiken till Dåva Företagspark med en järnvägsförbindelse skapar möjligheter för Umeå och regionen att konkurrera i den pågående energiomställningen och hantera de volymer som kommer att behövas i framtiden. Dessutom borgar det för en fortsatt positiv utveckling av området och attrahering av nya etableringar med inriktning mot miljö och återvinning. – Det är glädjande att efterfrågan på hållbara logistiklösningar ökar. Järnvägsterminalerna hanterar omlastning i transportkedjan, gods som kommer in med lastbil transporteras vidare på tåg eller tvärtom. Stora flöden från regionens tillverkningsindustri går söderut med tåg med slutmål i södra Sverige eller för vidare transport vidare ut i kontinenten. Samtidigt transporteras livsmedel och konsumtionsvaror till och från regionen med tåg och sedan vidare på lastbil ut till butiker eller centrallager. Även i hamnen byter godset eller hela last bäraren transportslag mellan båt, tåg och lastbil vilket optimerar ett intermodalt logistikflöde, säger Mikael Salomonsson, vd för Umeås infrastruktur bolag INAB. Norrbotniabanan Bygget av Norrbotniabanans första etapp upp till Dåva Företagspark är i full gång. Järnvägsanslutningen innebär stora möjligheter för områdets fortsatta utveckling samt möjligheter att lyfta över vägtransporter till mer miljövänlig järnväg. Sträckan Umeå-Dåva beräknas öppna för trafik 2024. inab.se davaterminal.se