Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS ”Förbindelsen möjliggör pendli
ng mellan olika orter” F För fyra år sedan startade byggnationen av Västlänken, en åtta kilometer dubbelspårig järnväg för pendel- och regiontåg med sex kilometer tunnel under centrala Göteborg. Sträckan, som ska vara färdig 2026, har tre underjordiska stationer som byggs vid Göteborgs central, Haga och Korsvägen. – Västlänken är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av järnvägssystemet i Västsverige. Förbindelsen ökar rörligheten i hela Västra Götalandsregionen och möjliggör pendling mellan olika orter, vilket utvecklar hela regionen, säger Bo Larsson, avdelningschef och projektchef vid den avdelning på Trafikverket som ansvarar för Västlänken. Den nya förbindelsen ökar järnvägskapaciteten i Västsverige, som sedan lång tid tillbaka är maximalt utnyttjad, och frigör kapacitet i det befintliga järnvägssystemet för den nya stambanan som planeras mellan Göteborg och Stockholm. – Genom att Västlänken tar över en del av trafiken kan det befintliga systemet ta emot fler fjärrtåg och höghastighetståg. Att bygga under Göteborg, i berg och lera, inbegriper dock flera utmaningar. Bo Larsson, som har 44 arbetat med projektet i tio år, berättar att Trafikverket redan 2012 började mäta grundvattennivåerna i området inför grundläggning och byggnation. Grundvattnet finns i sammanhängande porer och sprickor i marken, och sänks vattennivån kan marken sjunka och orsaka sättningar i byggnader och markytor. – För att få kunskap om situationen genomförde vi nollmätningar innan byggstart som vi jämför med mätdata under byggtiden. Ser vi att grundvattennivån förändras, bland annat genom inläckage av vatten i våra tunnlar, kan vi justera det genom att tillföra vatten genom infiltrationsanläggningar. – I dagsläget har vi läget under kontroll. Våra analyser visar ingen bestående omgivningspåverkan vad gäller grundvattnet. Göteborgsleran en utmaning Efter upphandling byggs Västlänkens fyra olika deletapper - Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsvägen - av olika entreprenörer, bland annat NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022