Nordisk Infrastruktur 1
Digital kontroll av hjul under färd. FOTO: SIEMEN
S Översikt över det digitala tågschemat fram till 2040 ETCS/DSTW (nivå 1) ligger till grund för införandet av ny teknik för digital järnvägsdrift (nivå 2) för ytterligare kapacitetsökningar, högre kvalitet och effektivitet. Den omfattande användningen av tekniken är förknippad med höga förväntningar på infrastrukturdriften, högre driftkvalitet, till exempel ökad punktlighet (stabilare drift genom större automatisering, färre störningar etc., effektivitet (lägre underhåll genom eliminering av externa system som t.ex. signaler, axelräknare etc.) och mer kapacitet (tätare tågsekvens). Skalfördelar förväntas i miljarder på kostnadssidan. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 ETCS- och DSTW-utrustningen börjar med ett startpaket, sedan utrustas alla nätverks distrikt gradvis.(Källa: McKinsey&Company (2018): Förstudie för utbyggnaden av ETCS/DSTW) Implementeringen kommer att ske i två steg: För det första ”DSD-startpaketet” med ett definierat åtgärdsområde fram till 2030 och för det andra den industriella utbyggnaden av det tyska järnvägsnätet fram till 2040, inklusive digitalisering av järnvägsverksamheten. Flera implementeringssteg Den omfattande användningen av tekniken är förknippad med höga förväntningar på infrastrukturdriften, högre driftkvalitet, till exempel ökad punktlighet (stabilare drift genom större automatisering, färre störningar etc., effektivitet (lägre underhåll genom eliminering av externa system som t.ex. signaler, axelräknare etc.) och mer kapacitet (tätare tågsekvens). Skalfördelar förväntas i miljarder på kostnadssidan. Ett modelleringsprogram skapas för den områdesövergripande utbyggnaden längs rutten för att uppnå en optimal konvertering av fordonet. Foto: Siemens - Eftersom det för närvarande fortfarande saknas erfarenhet av att genomföra omvandlingen på linjerna på ett mycket effektivt sätt, tillhandahåller den federala regeringen 500 miljoner euro från det ekonomiska stimulansprogrammet för de så kallade ”snabba löparna”. Konverteringen av 13 projekt inom området digitala förreglingar och plankorsningar ska forceras. Fokus ligger utanför huvudvägarna så att konverteringar kan göras där utan att hela nätet påverkas. DB skapar ett modelleringsprogram för den områdesövergripande utbyggnaden för att uppnå en optimal konvertering av rutt och fordon, förklarar Martin Schmitz. Operativa gränssnitt Modelleringsprograminformationen, i första hand fordonsdata, kommer att göras tillgänglig för branschen under det första kvartalet i år. Diskussioner planeras också mellan DB och NE-Bahnen för att samordna tekniska och operativa gränssnitt och samarbete. Till exempel är det fortfarande oklart á 57