Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Hyperloopföretaget Zeleros byg
ger nu en tre kilometer lång testbana för hyperloop i Valencia. FOTO: ZELEROS staden Chengdu. Det är i Asien, och framförallt Japan och Kina, som maglevtåg har fått sitt genombrott. Shanghai maglev train, som går mellan Shanghai Pudong International Airport och tunnelbanestationen Longyang Road Station, öppnade för snart 20 år sedan och är fortfarande ett av världens snabbaste maglevtåg i kommersiell drift med genomsnittlig hastighet på 249,5 km/h. Nytt rekord i Kina globalt sammansatta järnvägsnätet. Maglevtåg, som använder magnetiska krafter både för att bära upp tåget och som framdrivningsmetod, har använts på kortare sträckor i Europa, bland annat i Tyskland där den tyska koncernen Max Bögl har tagit fram ett transportsystem för hastigheter runt 150 km/h och sträckor upp till 30 kilometer. För ett år sedan satte systemet ett nytt hastighetsrekord när Max Bögl och deras kinesiska partner Xinzhu uppmätte 169 km/h på en sträcka i kinesiska NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 Sedan Shanghai maglev train togs i drift har statliga myndigheter och företag i Kina fortsatt att utveckla maglevtåg och i juli 2021 meddelade landet att de hade utvecklat ett tåg som kunde nå en maxhastighet på över 600 km/h, vilket sades vara ett nytt rekord för landbaserade transportmedel. Redan under 1970-talet utvecklade Japan ett maglevtågkoncept, SCMaglev, som efter år av utveckling ledde fram till byggnationen av en maglevtågbana mellan städerna Tokyo och Nagoya. Med maxhastighet på 505 km/h kommer restiden mellan städerna endast vara 40 minuter när linjen tas i drift under 2030-talet. I USA vill det amerikanska företaget Northeast Maglev använda sig av SCMaglev-tekniken för att bygga en maglevtågbana mellan New York och Washington DC med en restid på endast en timme. – Motorvägen mellan Washington DC och Baltimore byggdes för 50 000 bilar, nu trafikeras den av 120 000 bilar per dag. Genom att bygga en maglevtågbana frigör vi miljontals människor från deras bilar och kan bekämpa klimatförändringarna, berättade Wayne Rogers, VD för Northeast Maglev, i början av året för amerikansk media. Northeast Maglevs förslag granskas nu av amerikanska myndigheter. Får projektet klartecken beräknas byggstart ske inom två år och redan 2030 kan det första tåget vara i drift. En av nackdelarna med maglevtåg är de höga investeringskostnaderna då tågen inte kan använda sig av den befintliga rälsinfrastrukturen. För att lösa detta har polska forskare utvecklat ett nytt system, MagRail, 63