Nordisk Infrastruktur 1
INNEHÅLL NORDISK Nr 2 2022 Pris 120 kr ink. moms
VA -AI-modell larmar om kommande läckage i vattenledningar DIGITAL INFRASTRUKTUR utsätts för hot JÄRNVÄG SPECIAL: 4-spåret Lund-Malmö – här håller tidsplanen Västlänken – allt dyrare men avgörande för tågtrafiken i Göteborg Norrbotniabanan – förutsättningen för Norra Sveriges utveckling Höghastighetsbanorna – stålbroar ger byggtid på 5 år Ny teknik – magnettåg på vanliga spår för 600 km/tim 22 # 2/2022 Conventus Communication AB Box 6219 102 34 Stockholm Telefon 08-506 244 00 Webbplatser: www.infrastrukturnyheter.se www.järnvägsnyheter.se Chefredaktör John Hardwick Skribenter Markku Björkman, Pierre Eklund, Alarik Hedlund, Peter Höök, Simon Mattson, Hans Sternlycke, Jörgen Städje, Annika Wihlborg Ansvarig utgivare Daniel Hardwick, daniel@conventus.se Annonser Annonser@conventusmedia.se Annonsmaterial: Trafficnis@conventusmedia.se Prenumeration: Per Lindroth Telefon 076-311 96 02 per.lindroth@conventusmedia.se Prenumerationspris 1 år/6 nr 1 195 kr Bankgiro: 5435-5004 För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar ansvarar författarna. Copyright: Conventus Communication ISSN 14018772. Allt eftertryck förbjudes. Den som skickar material till Nordisk Infrastruktur anses medge elektonisk lagring och publicering. Stockholm april 2022. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 81 83 88 91 92 96 102 Wavin: Intelligenta rör avgörande Energipålar: Miljövänligt för byggkonstruktioner AI: Modell för läckage fungerar Spektakulärt: Ny cykelbro i Karlstad England: Första tunneletappen klar inom HS2 Göteborg-Borås: Blir nya banan Europas dyraste? Digital infrastruktur: Hotas alltmer 4 9 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 30 43 51 54 61 62 68 70 75 78 Ledare: Stålbroar och magnetsvävning kan revolutionera järnvägen Oslo-Stockholm: Majoritet i Trafikutskottet för utredning Sundsvall: Miljötillstånden klara för ny containerhamn Ostlänken: Så ska den dras genom Linköping Inlandsbanan: Vätgasdriven gods- och persontrafik Käppalaverket: Uppgraderar mobilnät Laddinfrastruktur för lastbilar: Nationell satsning startar Västra stambanan: Inga investeringar före 2033 SJ: Öppnar för snabbtåg till Trondheim VTI: Får uppdrag att påskynda elektrifiering Region Uppsala: Vill ha 4-spår Stockholm-Uppsala Betolar och IBF: Ingår avtal om betong FRAMTIDENS JÄRNVÄG 4-spåret Lund-Malmö: Tidsplanen håller Norrbotniabanan: En förutsättning för tillväxt och fossilfritt Västlänken: Västsveriges största infraprojekt i modern tid Göteborgs nya centralstation: En del av Västlänken Tyskland: Digitaliseringen är en Herkulesuppgift Hitachi Rail: Digitaliserar Infranords underhållståg Ny teknik: Magnettåg på traditionella spår Cowi: Utreder spårvagnstunnel i Göteborg Höghastighetsbanorna: Både framsteg och bakslag Trafikverket: Satsningar på ökad godstrafik Polen: Längsta testbanan för passiv magnetisk levitation 43 62 92 96 7 60 sidor