Nordisk Infrastruktur 1
Projektet har väckt starka känslor och hela 1389
yttranden JÄRNVÄG FRAMTIDENS Projektet har väckt starka känslor. Under förra året hölls utredningens tredje samråd vilket resulterade i hela 1389 yttranden. Vid nästa samråd, som är tänkt att genomföras efter årsskiftet, ska Trafikverket presentera myndighetens rangordning av de korridorer där järnvägen kan dras. Trafikverket har hela tiden arbetat för en hastighet på 250 km/h för snabba regionaltåg och 320 km/h för fjärrtåg, men under lokaliseringsutredningen har myndigheten upptäckt att det inte är möjligt med ett stationsläge vid Hässleholm Centralstation med en passagehastighet på 320 km/h för de åtta fjärrtåg per dygn som inte har uppehåll i Hässleholm. – Då projektet ser nyttorna med ett stationsläge vid nuvarande Hässleholm C har vi gjort avsteg från hastighetskravet på 320 km/h. Ett starkt motiv till att möjliggöra avsteget är att vi ser att det enligt våra trafikeringsprognoser enbart påverkar åtta av 60 tåg per dag, alltså knappt 13 procent, berättar sträckans programchef Rickard Rosenlund på Trafikverkets hemsida. – Inga tåg som ska stanna i Hässleholm påverkas då de bromsar och accelererar inom sträckan hastighetssänkningen avser. De åtta tåg som passerar kommer köra i 200 till 250 km/h och påverkas som mest med 90 sekunders längre restid. Motstånd i Hässleholm Frågan är om det ens blir en höghastighetsbana genom Hässleholm. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 För ett år sedan, våren 2021, släppte Skanska Stora Projekt en studie som visar att det går att hålla nere kostnaderna för nya höghastighetsbanor och halvera den tänkta byggtiden genom att bygga stambanorna på prefabricerade landbroar i betong. FOTO: SKANSKA Nya Södra och Västra Stambanan innebär att Sverige, i likhet med andra europeiska länder som Frankrike och England, får höghastighetståg med hastigheter mellan 250 km/h och 320 km/h för fjärrtåg. FOTO: EUROSTAR Under våren har Sverigedemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och det lokala partiet Folkets väl, som har majoritet i kommunfullmäktige, motsatt sig planerna på en höghastighetsjärnväg genom kommunen och vill säga upp avtalet med Sverigeförhandlingen. Ett beslut som nu får stöd av Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus. I en intervju med Sveriges Radio berättar Maria Stockhaus att Moderaterna, vid ett regeringsskifte i höst, kommer stoppa Trafikverkets utredning om höghastighetsbana mellan Hässleholm och Lund, och istället utreda hur den regionala pendlingen kan bli bättre á 73