Nordisk Infrastruktur 1
á genom att bygga ut den befintliga Södra stamban
an. – Det handlar om att fokusera på att förbättra pendlingsmöjligheterna i Skåne på den här sträckan Lund-Hässleholm, istället för att korta tiden det tar att åka mellan Stockholm och Malmö”, berättar Maria Stockhaus till Sveriges Radio. Även om Trafikverkets egna utredningar visar att Sverige behöver nya stambanor finns ett politiskt motstånd som anser att kostnadstaket på nästan 300 miljarder kronor är för högt och inte kommer hålla. Samtidigt har Skanska Stora Projekt visat att det går att hålla Trafikverkets tidigare kostnadstak på 205 miljarder kronor och halvera den tänkta byggtiden om stambanorna byggs på prefabricerade landbroar i betong. En helhetslösning som Trafikverket inte har planerat för vid Ostlänken, Göteborg och Borås, och Hässleholm och Lund, men har öppnat en möjlighet på delar av sträckan i Skåne. Än så länge har Trafikverket inte inlett någon utredning för övriga sträckor Linköping-Borås och Jönköping-Hässleholm som kommer knyta ihop delsträckorna Ostlänken, Hässleholm-Lund och Göteborg-Borås.n Senaste nytt: Ostlänken flyttas fram från 2028 till 2035 AV PETER HÖÖK Ostlänken är en förutsättning för en utvecklad regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen och nu sluter grannregionerna i Mälardalen upp bakom järnvägssatsningen. Att tidsplanen håller och att Ostlänken finansieras fullt ut är två av de krav som Mälardalsrådets infrastruktursamarbete ställer på regeringen inför beslutet om framtidens spår och vägar 74 senare i vår. Kraven har presenterats på ett möte i Sveriges riksdag. Trafikverket har lämnat sitt förslag till vilka infrastruktursatsningar som ska göras fram till 2033 och nu är det upp till regeringen att avgöra vilka spår, vägar och farleder som ska byggas. Resurserna är begränsade och det kommer behövas hårda prioriteringar. Genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits har länen i Stockholm-Mälarregionen enats om sju tydliga krav på regeringen om vad som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. – Våra regioner vill fortsätta att utveckla transporterna, bostadsbyggandet och klimatarbetet så att människor kan bo, leva och verka i Mälardalen. Nu vill vi att staten svarar upp i planeringen av framtidens transporter och håller sina löften om Ostlänken och annan infrastruktur som ger nytta för hela landet. I Trafikverkets förslag har delar kommit med, men vi riskerar förseningar av bland annat Ostlänken, säger Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande Region Sörmland och vice ordförande Mälardalsrådet. I Trafikverkets förslag till nationell plan har färdigställandet av Ostlänken flyttats fram från 2028 till 2035. 67 miljarder kronor avsätts fram till 2033, vilket innebär att det saknas 10-20 miljarder i finansieringen av Ostlänken, beroende på vad prislappen slutligen landar på. Osäkerheten slår direkt mot kommunerna och regionerna längs med sträckningen som planerar för nya bostäder och jobb.n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022