Nordisk Infrastruktur 1
á Därför föreslår vi en stor satsning på Malmbana
n, och det är sammantaget åtgärder på 7,5 miljarder kronor, berättade Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket Region Nord, för Sveriges Radio. Myndigheten föreslår bland annat en storsatsning mellan Luleå och riksgränsen samt byggnation av dubbelspår mellan Luleå och Boden. I Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan fanns även åtgärder för cirka en miljard kronor för att förbättra järnvägskapaciteten över Öresundsbron. Trafikverket vill bland annat genomföra en planskild spårkorsning på Malmö bangård och förlänga dagens förbigångsspår i Svågertorp för att säkra möjligheten att trafikera långa godståg mellan kontinenten och Malmö godsbangård. Trafikverket ser åtgärderna som viktiga inför att Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029. Fyra spår Uppsala I Stockholm, som är en av Europas JÄRNVÄG FRAMTIDENS Trafikverket Region Nord vill satsa 7,5 miljarder kronor på Malmbanan. FOTO: TRAFIKVERKET växande huvudstadsregioner, har infrastrukturen för godstransporter nått sitt kapacitetstak på Ostkustbanan. Trafiken mellan Stockholm och Uppsala, där 40 000 personer pendlar varje dag, är så intensiv att minsta störning eller incident kan leda till kraftiga förseningar, vilket bland annat skedde ifjol när ett godståg spårade ur vid Häggvik. För att öka kapaciteten för bland annat godstransporter på Ostkustbanan planerar nu Trafikverket att bygga ytterligare två spår och nya stationer på sträckan mellan Uppsala Centralstation och länsgränsen mot Stockholm. Projektet, som kallas Fyra spår Uppsala, beräknas kosta runt 6,7 miljarder kronor och är planerad att dra igång tidigast 2026. n Vi är er helhetsleverantör av infästningar till tunnel! www.pretec.se