Nordisk Infrastruktur 1
TRUMRENOVERING utan tågstopp ”Den tränger in i al
la hål och allt vatten pressas ut. Jobbet blir gjort en gång för alla” -Den tränger in i alla hål och allt vatten pressas ut. Senad HLWC är en lättbetong som har hydrofoba egenskaper så till skillnad från annan betong absorberar den inte vatten. Vi behöver inte komma tillbaka på två-tre års sikt för att göra om jobbet, och därmed blir renoveringen gjord en gång för alla. Så beskriver Kjell Svedman, Forskningsoch Utvecklingschef, lättbetongen Senad HLWC. Specialbetong Sverige, SBS, som idag äger patentet, har under året renoverat ett större antal trummor under järnvägen på uppdrag av järnvägsentreprenören VR Track. Där var man inte obekant med materialet. Leif Oskarsson, platschef för drift och underhåll på VR Track, som tidigare arbetat för Trafikverket, ledde under åren 2015 - 2016 ett avancerat och lyckat stabiliseringsprojekt av en banvall i mycket dåligt skick. -Med erfarenheten från bland annat detta valde vi att använda Senad HLWC för det uppdrag vi nu har från Trafikverket, säger Leif Oskarsson. Man behöver ju inte heller gräva ut trummor och inga tågstopp krävs, och man kan täta både uppifrån, under och på sidorna av. De aktuella sträckorna där trummorna renoverats är belägna mellan Sollefteå och Kramfors, en bansträckning som VR Track åter har vunnit upphandling för drift- och underhåll av och som ingår i Mitt- och Ådalsbanan. Det nya kontraktet gäller för perioden 2018 till 2023 plus två optionsår. -Senad HLWC är ett elastiskt, flexibelt material som klarar de krav på lastväxlingar som ställt på lättbetongmaterial i banvallar. Det har provats av Provningsanstalten i Borås med två miljoner lastväxlingar över och under vatten, (energivågor som bildas när höghastighetståg kör). Därför får det läggas under järnväg, förklarar Kjell Svedman. Vad man också ska inse vid val av betong är hur betydelsefull vikten är. Man vill inte öka belastningen på undergrunden mer än nödvändigt. Skillnaden kan vara stor. Exempelvis väger 10 kubikmeter betong à 500 kilo per kubik bara fem ton totalt, medan vanlig injekteringsbetong som väger ungefär 2300 kilo per kubik ger en ökad belastning på hela 23 ton. Vi skräddarsyr efter behov, vanligt är densiteter från 400 kilo per kubikmeter till 1200 kilo dito. Ett huvudalternativ till vår metod med SENAD HLWC är att man måste stänga av väg, järnväg och eller arbetsområdet, gräva upp gammal fyllning, ta bort materialet samt den gamla trumman och transportera bort detta, säger Kjell Svedman, vilket förstås ger ökade kostnader och en betydande tidsåtgång. Med vår metod tar det mellan 7 - 20 dagar beroende på storlek och graden av skador. -Vid trumrenovering används ofta Senad HLWC med densiteten 500 Kg/m3 som pumpas in i hålrummen som skapats när finmaterialet spolats ur av vattenflöden utanför trummans väggar, botten och tak i banvallen. Med vår metod skapas en erosionsstabil fyllning och då säkrar vi att vattnet rinner inne i trumman. I de flesta fall blir det ingen reducering av flödeskapaciteten och dessutom skapar vi skydd mot erosion vid in och utlopp. Jobbet blir gjort en gång för alla, avslutar Kjell Svedman. Telefon 010-585 90 90 sbsbetong.se JANSONBRIDGING.SE 8 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022