Nordisk Infrastruktur 1
Kostnaderna för stadsboulevard Göteborg-Mölndal m
ed järnväg och E 6 i tunnel skenar. FOTO: CONTEKTON ARCHITECTS AND PLANNERS tydligt att ett omtag måste göras. Istället för en konventionell bana på mark skulle det bli billigare att bygga den på bro. Skanska hävdar att man på med en brobana efter E 40 kunde bygga 15 miljarder kronor billigare. Ali Sadeghi avgående programdirektör för Nya Stambanor på Trafikverket, säger att planeringen gått för långt, och att man skulle förlora för mycket tid. Banan beräknas dock inte att vara klar förrän 2037. Skanskas förslag kan vara klart sju år tidigare för hela Nya stambanan Stockholm-Jönköping-Göteborg/ Malmö. Den byggs för 360 kilometer i timmen och inte bara för 250 kiloNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 meter i timmen som Göteborg-Borås begränsas till. Detaljprojekteringen har börjat En bana på bro kan byggas industriellt och därmed snabbt, fem mil om året. Underhållskostnaden blir bara tredjedelen mot för en markbana och byggpriset kan förutses bättre eftersom den inte drabbas av oförutsedda markkostnader, och man kan bättre kompensera för besvärlig terräng som mellan Göteborg och Borås. Fyra kilometer från Almedal till Mölndal och förbi står för 10 miljarder av Boråsbanans pris, två och en halv miljarder kronor! Här har detaljprojekteringen börjat. Dalgången är trång och underlaget svårt. Man är dock låst till den sträckningen på grund av Västlänken. Dalgångssidan har dock hårt berg, och där är tunnlar relativt billiga. Tunnelbyggaren i Varberg fick 180 000 kronor metern för att bygga. Banöverbyggnad, signaler och kontaktledning kostar 100 000 kronor metern till eller ihop en styv miljard istället för tio. E6 borde som järnvägen också läggas i tunnel. Då kan man få en två kilometer lång boulevard från Göteborg till Mölndal från där dagens järnvägstunnel slutar strax innan á 97