Tidningen Energi 1
FOKUS Digitaliserade elnät O – Många mindre föret
ag saknar både tid och kompetens. Elham Kalhori, projektledare på Power Circle Nu jobbar vi för att få ut så mycket nytta som möjligt ur mätarna. Jesper Duvander, digitaliseringschef, Karlskoga Energi & Miljö 20 NR 1 2023 TIDNINGEN ENERGI mvandlingen av elsystemet fortsätter i snabb takt. Under 2022 tillkom 50 800 nya solcellsinstallationer, 91 000 rena elbilar och 3 900 laddningspunkter i Sverige. Därtill installerades ytterligare 2 400 MW vindkraft. Det nya elsystem som nu tar form ändrar flödena och dynamiken i elnätet successivt. Samtidigt pågår utrullningen av drygt fem miljoner elmätare till landets elkunder, som i större utsträckning ska kunna ta del av datan. Mitt i denna marknad befinner sig landets elnätsföretag. Dessa cirka 170 företag ska föra över el i rätt mängd till rätt kund vid rätt tillfälle, med rätt servicenivå och vara i ständig balans – utan avbrott dygnet runt. För att klara denna komplexa uppgift och använda nätet optimalt resurseffektivt krävs det smarta digitala verktyg. It har i och för sig använts i många decennier av dessa företag, men det nya energilandskapet kräver vassare verktyg. I Sverige är 70 procent av dagens nätkomponenter äldre än 20 år och 37 procent är äldre än 38 år. Och det ser ungefär likadant ut i övriga Europa. Enligt en färsk handlingsplan från EU måste Europas elnätsföretag investera hisnande 1 700 miljarder kronor i digitaliseringsåtgärder fram till 2030 för att klara klimatomställningen. Hur går det då med digitaliseringen? I en färsk rapport, ”DigiGrid – digitaliserade och resurseffektiva nät”, har elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle – på uppdrag av Energiforsk – genom en enkätstudie till Sveriges elnätsföretag kartlagt hur långt de kommit och vilka möjligheter som de ser. Här kan man se att 65 procent av företagen som svarat inlett satsningar på digitalisering, men att enbart 15 procent uppnått ett stadium där beslut fattas utifrån åtgärderna (se faktaruta). Vidare svarar 85 procent av företagen att det finns data som samlas in som de inte använder – på grund av brist på tid, resurser och kompetens. Elham Kalhori är projektledare för rapporten på Power Circle och för henne var en av de centrala slutsatserna att det är skillnad på datorisering och digitalisering. – Datorisering handlar om att byta ut analoga komponenter mot digitala i olika delar av nätet, till exempel i en nätstation. Medan digitalisering innebär att insamlingen av data ger upphov till förändrade eller nya processer. Det är en väldigt liten del av företagen som säger att digitaliseringsåtgärder ligger till grund för beslut, säger Elham Kalhori. Det företagen samlar in är till exempel data för larmsignaler, reaktiv effekt, aktiv effekt och fasström per fas. De viktigaste drivkrafterna för digitaliseringen, enligt studien, är att minska avbrottstider och identifiera flaskhalsar i nätet, genom bättre övervakning och styrning. – Men det handlar också om att få en bättre förståelse för elsystemet och att få beslutsunderlag för eventuella investeringar. Många företag vill gärna utveckla elnätet för att göra systemet smartare, säger Elham Kalhori. Det är inte alltid så lätt att direkt se nyttorna med att investera i digitaliseringsåtgärder. En av respondenterna i rapporten beskriver det på följande sätt: ”Alla har börjat digitalisera – men det är lite som att kasta pil på en dartboard: det finns inte någon snitslad bana.” De stora nätföretagen har mer muskler och kan enklare navigera i den nya tekniken. Ett exempel är Ellevio som ska uppgradera 2 000 av sina nätstationer till 2030, där stationerna med mest avancerad utrustning ska kunna fatta autonoma beslut vid avbrott. – Men många mindre företag saknar både tid och kompetens för att kunna ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Ofta handlar det om investeringar och dessa måste kunna motiveras för företagens ledning. Det gäller att veta vilka nyttor man vill ha ut, säger Elham Kalhori. E tt av företagen som brottas med dessa frågor och som kommit en bra bit på väg är Karlskoga Energi & Miljö, som har cirka 15 000 elnätskunder och 170 mil ledningar. Här har man jobbat ”intensivt” med digitaliseringen sedan 2018, enligt digitaliseringschefen Jesper Duvander. – Vid den tiden hade vi stora brister när det gäller mätvärden och var väldigt odigitaliserade. Då, 2018, kom ju de nya kraven på elmätare som ska vara på plats från 2025, vilket var ett slags startskott för oss. Tillsammans med sju andra elnätsbolag – ”Värmlandsgruppen” – samverkar nu Karlskoga Energi & Miljö kring upphandling, utrullning och implementering av de nya mätarna. Under hösten 2022 var utrullningen klar för Karlskogas del. – Nu jobbar vi för att få ut så mycket nytta som möjligt ur mätarna, allt från att leverera HANmoduler till kunderna som att utveckla nya appar, säger Jesper Duvander och tar fram en powerpoint med ett 70tal bollar med åtgärder som genomförts sedan 2018: från digitala avtal till digitalisering av ritningar och efakturor. Och sedan vecklar han ut nästa powerpoint med lika många bollar som ska genomföras till 2025.