Tidningen Energi 1
ELNÄTSFÖRETAGENS DIGITALISERING Målen med digital
iseringen 85 % Minska avbrottstider 74 % Undvika avbrott 74 % Maximering av nyttan av information från smarta mätare 62 % Automatiserad fellokalisering och återuppbyggnad av nätet 38 % Använda övergripande kontrollfunktioner för hela nätet Fler studier om elnätens digitalisering finns på energiforsk.se Källa: Energiforsk – ”DigiGrid – Digitaliserade och resurs effektiva elnät” Ofta handlar det om investeringar och dessa måste kunna motiveras för företagens ledning. Det gäller att veta vilka nyttor man vill ha ut. – Vi får in väldigt mycket data med högre kvalitet genom de nya mätarna. Det ger otroligt många fler möjligheter. Nu undersöker vi vad kunderna vill ha. Merparten skulle vilja se sin förbrukning i realtid och vi får se om vi kan lösa det. Ett annat aktuellt område för företaget är att förebygga icketekniska nätförluster. – Vi tror att det kommer att öka i takt med att elpriserna går upp. Och nu har vi nya verktyg för att spåra stölder och förluster. Överlag är det enklare att styra och övervaka näten nu. Samtidigt ökar kraven på itsäkerhet. Har ni kompetens internt för att kunna satsa mer på digitaliseringen? – Vi har en hel del intern kompetens, men det här är ett av skälen till att samverka – att vi kan nyttja varandras kompetens. Men utöver det köper vi även in en del kompetens, säger Jesper Duvander. E tt av företagen som ligger i framkant i digitaliseringen är Göteborg Energi Nät med drygt 265 000 kunder i Göteborgsområdet. Här var man tidigt ute med systemstöd för kartor, NISsystem, redan i slutet av 1990talet. Drygt tio år senare slog man ihop kartsystemet med anläggningsdata och 2014 lade man in timvärden i systemet. – Det blev ett jättelyft för oss. Nu kunde vi få en betydligt bättre upplösning i våra nät på timbasis. Tidigare utgick vi ifrån statistiska antaganden vid utbyggnad av nätkapacitet – nu fick vi faktiska siffror, säger Ferruccio Vuinovich, planeringsingenjör på Göteborg Energi Nät. Även organisatoriskt har digitaliseringen gjort verksamheten enklare och mer effektiv. – Tidigare hade vi en massa papper som vi skickade ut i samband med anslutningar. Det var en ganska komplicerad process. Nu sker allt digitalt. På så sätt TIDNINGEN ENERGI NR 1 2023 21 65 % har inlett satsningar 38 % Brist på kunskap om vilken kompetens som saknas Så långt har elnätsföretagen kommit Brist på personer Brist på kunskap/kompetens 50 % 44 % Säkerhetsaspekter 62 % 15 % tar beslut utifrån digitaliseringsåtgärder 20 % är inne i en orienteringsfas De största utmaningarna 76 % Brist på tid FOTO: SHUTTERSTOCK