Framtidens Industri 1
HALVLED ARE China imports USSbn, 12m trailing sum
Integrerad circuits 400 300 200 100 0 Crude oil Dec 00 Dec 05 Dec 10 Dec 15 Dec 20 Kinas import av halvledare, blå linje, har nu gått om importen av olja efter att ha legat på ungefär samma efter-frågenivå i 20 år. Det stora behovet riskerar att leda till lokala spänningar med grannländer som Taiwan och Sydkorea som producerar majoriteten av världens halvledare, och med USA som står dessa länder nära säkerhetsmässigt och även importerar stora volymer halvledare. källa: ts loMbarD återhämtning från covid-19-pandemin. 40 procent elektronik Just bilar är ett bra exempel på vår tids digitala revolution och den stora roll datorisering och elektronik faktiskt har i vår vardag. För 60 år sedan stod elektroniken för runt 3 procent av en bils kostnad. Idag ligger siff ran på närmare 40 procent! Om elektroniken förr mest bidrog med lite extra lull lull och bekvämlighet, som lyse, bilradio och tändsystem, styr den idag över både mekanik och bilförare. Dagens bilar är lika mycket rullande datorer som mekaniska fordon och mer bilelektronik lär det bli framöver i takt med att de självkörande funktionerna slår igenom, liksom elektrifi ering och 5G. Så det är inte så konstigt att dagens brist på halvledarkretsar får större konsekvenser för just bilföretagen än vad man kanske först tänker sig, med stängda fabriker och varslad personal som följd. För en bil kan ju inte köra av bandet innan exakt alla komponenter är på plats. Är de datorchips och mikrokontroller som sköter exempelvis bromsar, styrning och instrumentpanel försenade så blir bilen helt enkelt stående ofärdig. Eller som halvledaranalytikern Gaurav Gupta på konsultföretaget Av mAgnuS nilSSon En miljon färre nya bilar. Så stor inverkan väntas bristen på halvledare få på den globala bilindustrin under 2021, enligt analysföretaget AutoForecast Solutions. Eller räknat i kronor och ören: runt 600 miljarder i förlorad omsättning. Volkswagen, Audi, Ford, Honda, Daimler, Fiat Chrysler, Seat, Skoda, Toyota och en rad andra biltillverkare har i år haft störningar i produktionen och i fl era fall även tvingats stänga ner fabriker. I februari varnade även den svenska lastbilsjätten Volvo, liksom Scania och kinesiskägda Volvo Cars att tillgången på halvledare börjar sina och att det riskerar hota deras snabba Gartner säger till nyhetskanalen CNBC apropå dagens brist på halvledare till bilindustrin: – Problemet är att det räcker med att ett litet enkronas datorchip fattas, så kan du som tillverkare inte sälja din 300 000 kronors bil. Sist i kön Bilindustrin är givetvis inte de enda som drabbas av halvledarbristen. De barn runtom i världen som önskade sig Sonys nya och hajpade spelkonsol Playstation 5 i julklapp fi ck se sig snuvade på det. Och konsolen går fortfarande knappt att få tag i trots att den släpptes redan i november 2020. Efterfrågan är allt för stor. Och det som håller produktionen tillbaka är enligt Sony just bristen på halvledare. ➛ FRAMTIDENS INDUSTRI 45