Framtidens Industri 1
HALVLEDARE Grafi k kostnad elektronik bilar: 60%
50% 50% 40% 35% 30% 22% 20% 15% 10% 10% 5% 0% 1970 1980 1990 2000 2010 2030 År 1970 stod elektroniken för runt 5 procent av en bils kostnad, år 2030 väntas siffran, enligt Statista, hamna på 50 procent. källa: statista ➛ Även Apple som redovisade ett rekordresultat för det fj ärde kvartalet 2020, på drygt 1000 miljarder svenska kronor, har problem med tillgången på halvledare och säger sig därför inte kunna producera tillräckligt med iPhones för att möta kundernas behov. Och då står ändå Sony och Apple och resten av världens penningstinna techjättar först i kön hos halvledarfabrikanterna, genom att de lägger beställningar på så stora volymer. Hos världens största halvledarfabrikant, taiwanesiska TSMC, utgör försäljningen till bilindustrin, enligt analytikern Gaurav Gupta, bara 3 procent, jämfört med 48 procent till mobiltillverkarna. Enligt vd:n för det taiwanesiska halvledarföretaget Macronix International beror halvledarbristen inom bilindustrin främst på att bilföretagen i början av 2020 förväntade sig kraftigt minskad försäljning på grund av pandemin och därför började avboka redan lagda ordrar. – Vi styrde då om produktionen mot pc- och routertillverkare. Bilindustrin befi nner sig därför i en svår sits när de nu vill snabbt vill hoppa tillbaka in i kön. Det här kommer knappast att lösa sig den närmaste tiden. Nya fabriker behöver byggas och det tar minst ett par år, dessutom råder det brist på råmaterial till halvledare, säger Lu Chih-yuan, vd på Macronix International, till Focus Taiwan. Den globala bristen på halvledare Den främsta orsaken till dagens brist på halvledare är den skjuts som försäljningen av hemelektronik fi ck på grund av covid-19-pandemin och nedstängningen av samhället. Hemmajobbandet fi ck exempelvis PCförsäljningen att skjuta i höjden och ha sitt bästa år sedan 2010. Enklare datorer som chromebooks till och med fyrdubblade sin försäljning under det fj ärde kvartalet 2020, enligt analytikerföretaget Canalys. Även spelkonsoler, tv-apparater, mobiler, surfplattor, wifi -system och smarta hemprodukter sveptes snabbt bort från butikshyllorna. 46 FRAMTIDENS INDUSTRI Asien helt dominerande En annan orsak är den strukturella förändring som skett inom halvledarindustrin där halvledarföretag som Intel, Qualcomm med fl era idag drivs som så kallade fabless-företag, alltså företag utan egen hårdvaruproduktion. Tillverkningen läggs istället ut på ett antal stora tillverkare, så kallade foundries. Detta i kombination med att de fl esta företag jobbar enligt principen just-in-time gör att det snabbt kan uppstå fl askhalsar vid ändrad efterfrågan. Det fi nns även en politisk dimension bakom den globala bristen på halvledare. USA införde förra året sanktioner på handeln med Kinas största halvledarfabrikant, SMIC. Många stora företag fi ck därför avbryta sina beställningar och gå över till halvledarfabrikanter i andra länder vilket orsakade störningar i tillgången på halvledare. Idag sker, enligt branschorganisationen The Semiconductor Industry Association (SIA), över 80 procent av all halvledarproduktion i Asien, där framför allt företag i Taiwan och Sydkorea har en dominerande ställning. 5000 miljarder kronor Under 2021 väntas den globala halveldarindustrin omsätta runt 5 000 miljarder kronor, enligt World Semiconductor Trade Statistics. Det är en ökning med 14 procent från förra året och en upptrend som förväntas hålla i sig länge till i takt med att digitaliseringen och elektrifi eringen av både samhälle och industri blir alltmer omfattande. Ta bara molntjänster, 5G, artifi ciell intelligens, elbilar, smart hemelektronik och den ökande industriella automationen. Allt kräver massvis av olika halvledare. Ett tecken i tiden är att Kinas import av halvledare nu gått om importen av olja, där efterfrågan nu dippar. Detta efter att ha legat på ungefär samma efterfrågenivå de senaste 20 åren. Nu tar halvledarna över som bränsle för den kinesiska ekonomiska boomen där landet efter ett bra 2020 (!) nu ser ut att segla om USA som världens rikaste land redan före 2030. u