WE 1
BUSINESS EXCELLENCE | 2:2017 »Vi har även passat
på att involvera våra chefer i projektet. Varje team arbetar med tre av Stora Ensos chefer samt en EN BRA VÄG ATT UTVECKLA FÖRETAGET person från ledningsgruppen. Då ökar vi kunskapen om start-ups, vilket ger oss en naturlig väg framåt och nya insikter«, säger Malin Bendz. Sedan i våras samarbetar SCA med Åkrokens inkubatorverksamhet, Bizmaker och IBM inom programmet Forest Business Accelerator. Målet är att hitta nya lovande företag som vill vara med och förändra skogsindustrin med sina innovationer. TEXT: EWA ARVE Genom en ansökningsprocess har SCA, Bizmaker och IBM plockat ut åtta start-up-företag med mycket lovande produkter för att bistå dem med allt från kontakter till råvara och goda råd. De ingår i ett specialdesignat acceleratorprogram som pågår fram till jul 2017. »Det är framför allt viktigt för en entreprenör att i inledningsMalin Bendz, personaldirektör Stora Enso. Karl-Henrik Sundström, VD för Stora Enso, tillägger: »Acceleratorprogrammet är ett jättebra sätt för oss att bygga upp och stärka den kunskap och kompetens som vi behöver för att fortsätta Stora Ensos förändringsresa. Det kommer inte bara att ge oss ny kunskap, utan också möjlighet att lära oss mer om det entreprenöriella tanke- och arbetssättet. Målsättningen är att skapa positiva effekter både för bolagen som bjuds in och för Stora Enso och vår förhoppning är att det ska leda till långsiktiga samarbetsmöjligheter. Vi tror att det här är en bra väg att utveckla företaget. Vi vill bli bättre på partnerskap och samtidigt bygga upp interna kompetenser med fokus på digitalisering och entreprenörskap.« skedet få kontakt med ledkunder, som kan testa produkterna, utvärdera eller bara ge en viktig feedback», säger Magnus Viström, innovationschef på SCA och drivande i projektet från SCA:s sida. »Här kan entreprenörerna få hjälp med tester och tidigt få kunskap om produkten eller tjänsten verkligen är något att satsa på eller om den behöver justeras för att skapa kundvärde«, säger Magnus Viström. Jobbar man med nya produkter vill man undvika att lägga för mycket tid och pengar på något som sedan visar sig inte möta något kund- eller marknadsbehov. »Vi var verkligen imponerade av alla ansökningar vi fick in och valde att gå vidare med åtta bolag som vi utsåg tillsammans med Bizmaker och IBM. Många har en inriktning som sträcker sig utanför det vi själva satsar på – och det är ju ett av skälen till att vi gör den här satsningen – att få tillgång till produkter och samarbeten med entreprenörer som kan utveckla skogsindustrin. Vi är visserligen stora – men vi kan inte själva satsa på allt«, säger Magnus Viström. Speciellt korskopplingen mellan skogsindustriell utveckling, digitalisering och entreprenörskap är intressant för SCA. »Vi uppskattar att kunna vara med från början och följa utvecklingen av framtidens produkter. Dels får vi en större bredd i vår produktutveckling och dels ser vi tidigt om produkterna passar in hos oss. Kanske kan vi testa och implementera direkt – kanske ser vi att det behövs mer utveckling«, slutar Magnus Viström. 43